(bron: cultuur en ondernemen)

Veel culturele organisaties zijn sinds maart hard geraakt. Hoe blijf je nu genoeg publiek
bereiken en op andere manieren inkomsten verkrijgen? In dit artikel bespreken
we zeven verdienmodellen met het accent op nieuwe inkomsten.
Ook zoomen we in op kansen: fysiek, digitaal en hybride. 

De hier geselecteerde verdienmodellen zijn breed toepasbaar in de cultuurwereld.
Per model zijn voorbeelden, voor- en nadelen onderzocht. Je kunt verdienmodellen
niet los zien van je waardepropositie en businessmodel. Kijk daarbinnen wat voor jou
of jullie zou werken, bijvoorbeeld het uitbreiden van aanbod of opzetten van samenwerkingen.
Het ultieme verdienmodel bestaat niet; het combineren van verdienmodellen is een belangrijke route naar meer inkomsten.

Dit artikel is een vervolg op Digitale verdienmodellen voor tijdens de coronacrisis en Hybride ondernemen in de cultuursector.

7 verdienmodellen in de spotlight: 

1. Losse verkoop

2. Strippenkaart

3. Abonnement

4. Community of club

5. Arrangement of bundel

6. Commissie / deel van de opbrengsten

7. Wildcard: hybride modellen

Volg deze link voor meer infomatie over deze verdienmodellen.

Ondernemersadviezen over verdienmodellen

Tot slot enkele algemene ondernemersadviezen over verdienmodellen:

Combineer. Het combineren van verdienmodellen is een belangrijke route naar meer inkomsten;  er is geen ultiem verdienmodel dat eruitspringt. Houd daarbij in de gaten welke modellen het best passen bij de richting die je op wil met je aanbod, je publiek en je organisatie.

Bestaand publiek. Breed bekend: bestaande klanten zorgen voor het grootste deel van je omzet. Hiernaar handelen vraagt om veel aandacht. In je bestaande publiek vind je ook je beste ambassadeurs. Het bestaande publiek verdient het om van tijd tot tijd extra’s te krijgen zoals een voorkeursbehandeling, een preview of een korting.

Experimenteer. Betrek andere onderdelen van je hele waardepropositie bij het optimaliseren van je verdienmodellen. Durf te experimenteren. Het uitbreiden van je aanbod biedt een kans op meer inkomsten. Podia toevoegen aan je bekende podia opent de weg naar nieuw publiek en daarmee naar meer inkomsten.

Betrek andere onderdelen van je hele waardepropositie bij het optimaliseren van je verdienmodellen.

Bestelpagina’s. Maak de bestelpagina’s (als het kan) net zo aantrekkelijk als de andere pagina’s op je website … Met de rijkdom aan beeldmateriaal heeft de cultuurwereld hier een groot voordeel.

Test en toets. Als je een nieuw model wil gaan inzetten, check dan of je alles in huis hebt om het te kunnen realiseren, ga daarna testen en toetsen bij je publiek.

Inzicht. Vergroot je inzicht in je publiek. Willen zij primair beleving of verdieping of een voordeeltje? Uit deze inzichten volgt ook de keuze voor de geschikte verdienmodellen.

Win-winsituatie

Samenvattend: de win-winsituatie is als instelling of maker je publiek optimaal bedienen, impact realiseren, variëren met verdienmodellen en daarmee de inkomsten vergroten. Een weerbare cultuurwereld is zeker ook in het belang van het publiek.