(bron: Cultuurpers)
7 december 2021 / Door /
Pure paniek en existentiële angst: dat is het beeld dat je krijgt als je makers in de kunst persoonlijk benadert over de effecten van de trickle down (het doorsijpelen van de coronasteungelden van de overheid naar die makers). De Creative Coalitie maakt weliswaar een vuist voor ze, praat erover met de minister, de instituten debatteren erover, maar de makers zwijgen bijna zonder uitzondering omdat het hen de relatie met machtige opdrachtgevers kan kosten en je in het ‘circuit’ als lastig te boek komt te staan. Zeker aan het begin van je carrière. De vergelijking met de #metoo-affaires in de kunsten gaat mank, maar de gemene deler is afhankelijkheid, machtsmisbruik, angst, zwijgen. Versterkt door corona.
In de verbijstering die iedereen bij het uitbreken van corona en de daarop volgende lockdown ten deel viel, werden theater- en dansvoorstellingen, concerten en evenementen uiteraard gecanceld. We dachten met z’n allen: we moeten hier even kort doorheen en dan begint het leven weer. Maar de impact werd direct gevoeld door alle zelfstandigen in de cultuursector: vooral zij die kunst maken.
De Theaterkrant begon een serie ‘Niet op’ waarin o.a. actrice Astrid van Eck aan het woord kwam (mei 2020). Zij zou spelen in de productie Een vrouw bij het raam bij theaterproductiehuis Zeelandia/Zeeland Nazomer Festival. Ze zei erover “[… het hele festival is met één algemene mail afgelast. Ik vind dat op zijn zachtst gezegd pijnlijk…]”. “Het is niet alleen je creativiteit die dan wordt gestopt, het is je inkomen, je leven. Veel gezelschappen zetten voorstellingen nu online, maar acteurs krijgen daarvoor niet betaald. Vaak wordt er niet eens toestemming gevraagd. Al benoem je het: “Sorry, we kunnen je hiervoor niet betalen.” Zó roekeloos, dat kwetst mij. Het was een soort rouwproces.’
Corona bleef langer dan gehoopt en behoorlijk snel volgde coronasteun voor de sector met de later uitdrukkelijke bedoeling dat freelancers en zzp’ers gecompenseerd zouden worden. Dat deden veel instellingen goed maar we spraken de afgelopen maanden ook met makers bij wie de coronasteun niet gearriveerd is.
Lees verder op de site van Cultuurpers >>>