(bron: ACT)

EINDHOVEN, 19 april 2022 – De winnaars van de ACT Award (Award for Creative Technology) zijn bekend! De Ghanese maker Hakeem Adam ontvangt 10.000 euro, en het Fillipijnse kunstenaarsduo Kwago en Mexicaanse filmmaker en onderzoeker Juan Arturo García ontvangen elk 20.000 euro, plus begeleiding in productie, distributie en presentatie vanuit STRP om hun projectplan te realiseren. De nieuwe kunstwerken gaan in première tijdens STRP Festival 2023 van 13 tot en met 16 april 2023.

The Art of Listening
De projecten zijn ingediend rondom het thema van STRP Festival 2023, The Art of Listening. Voor STRP Festival 2023 onderzoekt STRP de omslag naar luisteren als antwoord op de dominantie van de visuele cultuur. Waar zicht en zien eeuwenlang de boventoon hebben gevoerd, is de waardering van geluid de afgelopen jaren langzaam veranderd. Sinds sociale media de megafoon voor de massa zijn geworden, waar iedereen op elk moment zijn mening kan geven, krijgt de vraag wie er is om te luisteren een nieuwe dimensie. Achter regels en tips om te leren luisteren, worden grondige methodologieën – zoals deep listening – zichtbaar. Belangrijke aspecten van deep listening, zoals tijd, ecologisch bewustzijn, belichaming en saamhorigheid, gaan in populaire toepassingen vaak verloren. Tegelijkertijd laten deze aspecten het potentieel zien van deep listening in het heroverwegen van onze relatie met de wereld. Andere wortels van het luisteren graven diep in religieuze en niet-westerse filosofische tradities, waar geluid, stem, en hun vibraties in het lichaam belangrijk zijn.

De winnende projecten
De ACT Award 2023 jury bestond uit Antonia Folguera, Anca Verona Milhuet, Faye Kabali-Kagwa, Ali Eslami, Nadine Roestenburg en Ton van Gool. Bij het selecteren van de winnaars heeft de jury er bewust voor gekozen om verschillende perspectieven te honoreren met een ander geluid dan in het gangbare, westerse discours te horen is.

ACT 1 | Hakeem Adam – Here Us Out
Here Us Out is een project dat als doel heeft om collectief aandachtig te luisteren naar de methoden en strategieën van genezing, ingebed in de praktijk en filosofieën van orale culturen onder Ghanese etnische groepen. Het project is een luister-experiment dat bestaat uit drie audio-afleveringen, elk vergezeld van oefeningen, gepresenteerd via een webtoepassing. De multidisciplinaire praktijk van de Ghanese maker Hakeem Adam omvat onderzoek naar digitaal en fysiek gedrag via installaties die geluid inzetten als het verhalende apparaat dat ideeën over identiteit, emotie, politiek en vrijheid confronteert.

ACT 2 | KWAGO – OYAYI pintig at himig sa bilibid
Vanuit de overtuiging dat diep luisteren een collectieve daad is, organiseert het collectief KWAGO gezamenlijke poëzie sessies in een vrouwengevangenis in de Filipijnen. Deze sessies zijn geïnspireerd op de Deep Listening-praktijk van Pauline Oliveros en traditionele vormen van prekoloniale gesproken poëzie. Terwijl de gevangen gedichten schrijven, neemt KWAGO hun hartslag op. KWAGO onderzoekt het potentieel van technologie om een ecosysteem van zorg te creëren. Tijdens STRP Festival 2023 presenteert het collectief een interactieve geluidsinstallatie die laagfrequente audio-opnames laat horen, samengesteld uit slaapliedjes, hartslagen en verlangens. KWAGO is een onafhankelijk, non-profit onderzoeks- en publicatielaboratorium in de Filippijnen, gerund door de kunstenaars Czyka Tumaliuan en Issay Rodriguez in samenwerking met vrijwilligers.

ACT 3 | Juan Arturo García – Time Displaced
Time Displaced is een onderzoeksproject en filminstallatie waarin de IAN-R1 kernreactor in Colombia centraal staat. García ziet de daar ondernomen geochronologie als een bijzondere manier van afstemming met de aarde, met luisteren als uitgangspunt. De filminstallatie toont verschillende benaderingen tot het luisteren naar de aarde; van moderne wetenschappelijke technieken tot de inheemse kennis en akoestische herinneringen aan het leven met de natuur in Latijns-Amerika die eeuwenlang tot zwijgen zijn gebracht. De Mexicaanse filmmaker en onderzoeker Juan Arturo García studeerde Film, Design & Politics aan het Sandberg Instituut in Amsterdam. In zijn werk onderzoekt García de correlaties tussen de politieke, territoriale en taalkundige implicaties van kosmopolitisme.
 

 

Noot voor de redactie, niet voor p