Op 26 mei vond er een extra Blend Online Info-sessie plaats over het Nationaal Podiumplan. Dit is een nieuwe subsidieregeling zonder uitgebreide aanvraagprocessen, zonder inhoudelijke toetsingen, die bereikbaar is voor iedere jazz- of world muzikant en kleinschalige podia.

Op 1 juni 2021 ging het Nationaal Podiumplan van start. Deze regeling is bedoeld voor concerten in het kleinschalige circuit. Het Nationaal Podium Plan matcht gages aan de Sena-norm van 265,- euro per persoon zolang een podium zelf minimaal de helft inlegt.

Mede-oprichters Anita Verheggen en Ben van den Dungen hebben tijdens deze Blend Online nadere uitleg gegeven. In de chat onder de audiofile zie je de vragen die tijdens de sessie gesteld zijn.

Ga voor meer info op de site van Nationaal Podiumplan

Vervolg over NPP tijdens World Blend Cafe –  Dias Latinos, 3 juli in Amersfoort.
Tijdens dit eerste live WBC van 2021 zal  Oscar van der Pluijm, voorzitter van NPP nog een extra toelichting geven.  >> meer hierover 

 

In de chat verschenen de volgende vragen, gedeeltelijk zijn de antwoorden te beluisteren in de audiofile.

12:34:40 From Linda Waal : @Ben/Anita- Livestreams vallen er dus niet onder ? Deze zijn over het algemeen gratis te zien..
12:36:23 From Emine Bostancı : Mag je een eigen locatie (bijv. een kerk) regelen?
12:42:21 From Gideon Rozendaal : Wat als een van de bandleden uit het buitenland komt? Son de Aqui heeft een percussionist uit/woonachting in Duitsland. Boka de Banjul een percussionist uit/woonachtig in Antwerpen. Dandana twee bandleden uit/woonachting in Gambia, etc.
12:43:12 From Linda Waal : Zit er een max aan het aanvragen per artiest?
12:43:19 From Francis : kan een band van >5 personen wel in aanmerking komen als ze met 5p optreden?
12:47:24 From Linda Waal : Ben benieuwd naar t antwoord op vraag over zelf regelen locatie. Dan maak je contract tussen hoofd artiest & Musici? Of contract met de locatie?
12:47:42 From Sonja Heimann : als je met een groep optreedt van bv 8 p – krijg je dan voor 5 personen support?
12:49:13 From Miriam Brenner : Goeie vraag Francis,
vooral als we het hebben over ‘wereldmuziek’ heb je daar al snel mee te maken (als het mee zit ivm covid uiteraard).
12:49:17 From richardhopman : Hoe lang van te voren kun je een concert aanmelden? bv kun je in kwartaal 1 aanvragen voor kwartaal 4?
12:55:28 From sahinkalyoncu : Zit er een max aan het aanvragen per artiest?
12:56:13 From Michael Simon : hoe zit het met facturerinvoor de gage en de subsidie?
12:56:15 From Estrella Acosta : Hoe zit het met de BTW?
12:57:35 From Nils Fischer : Hoe werkt het als bandleider bv 10% percentage rekent [voor extra werk] voor berekening uitkoop?
13:00:09 From Michael Simon : wat als de club niet eens €132 pp kan betalen?
13:01:13 From Miriam Brenner : aanvullend – Heel mooi dat deze regeling er is voor goede fee voor artiesten! Uiteraard zal daar een % tussen artiesten en agent/management gefactureerd moeten worden (als daar sprake van is). Het is een grote groep professionals, die hard werken en ook door covid getroffen zijn 😉
13:02:44 From Emine Bostancı : V.w.b. het zelfregelen van een locatie; ik doelde niet op het oprichten van een podia, maar gewoon van het zelf vinden/inrichten van een (eenmalige) locatie. Ik ben nog steeds benieuwd of dit mogelijk is.
13:04:13 From richardhopman : Zie ook graag nog mijn eerdere vraag over hoe lang van te voren je een aanvraag kunt doen (bv in kwartaal 1 voor kwartaal). (Richard Hopman – naam op scherm – is in dit geval Laurian Zwart…)
13:04:58 From richardhopman : .. bv in kwartaal 1 voor kwartaal 4
13:05:36 From sahinkalyoncu : Is die lijst beschikbaar met kleine podia in NL
13:07:25 From Nils Fischer : Wat is dit GEWELDIG!!!
13:08:11 From Michael Simon : wat als een deel van die 6 concerten (voorafgaand aan de aanvraag) in het buitenland plaats hebben gevonden?
13:08:20 From Linda Waal : Eens met Nils! heel mooi en welkom initiatief
13:08:25 From Francis : Deze vraag van Linda is volgens mij nog niet beantwoord: Zit er een max aan het aanvragen per artiest?
13:08:40 From Emine Bostancı : Max. 20 aanvragen
13:09:21 From Aleksandra Popovska : Super initiatief! Bedankt!
13:10:18 From Francis : zeer goed initiatief ja; eindelijk wordt de humuslaag en de ondergroei bewaterd, ipv alleen de grote bomen
13:10:25 From Sonja Heimann : Hoe zit het met het inhoudelijke criterium ‘ een bepaalde mate van improvisatie’ hoe zien jullie dit?
13:11:11 From richardhopman : Toch nog even terug naar max. aantal aan te vragen speelbeurten pp per jaar: wat nu als er een paar heel handige (en vast ook heel goede, maar daarom ook populaire) musici zijn die met een groep van 5 inderdaad 20 speelbeurten per jaar met deze subsidie regelen, dat zou betekenen dat met de ambitie van 250 te subsidieren concerten per jaar 12,5 groep zou subsidieren? Of maak ik nu een rekenfout?
13:11:26 From beto : Ben/Anita: geweldig plan. Maar klopt het nou dat de lijst van meewerkende podia zich van nul af aan moet gaan ontwikkelen (want er is nog geen inschrijving)? Of is er al een soort groslijst of startlijst van podia die in aanmerking komen? Dus podia in die humuslaag waar Ben het zo terecht over heeft?
13:12:15 From Miriam Brenner : Absoluut, heel fijn dat dit ook die covid-overbrugging helpt zodat deze sector ook weer op het podium kan verschijnen, niet alleen de ‘usual suspects’. Dank!
13:13:57 From Emine Bostancı : INDERD
13:14:37 From Linda Waal : Per wanneer kan er gebruik gemaakt worden van deze regeling?
13:14:37 From Emine Bostancı : Inderdaad, we waarderen het enorm! Nog 1 vraag: hoe laat opent de inschrijving op 1 juni? 🙂
13:16:41 From Michael Simon : wat als een deel van die 6 concerten (voorafgaand aan de aanvraag EN de Corona-crisis) in het buitenland plaats hebben gevonden?
13:19:58 From beto : Bij sommige andere regelingen is er een verschil tussen individuele aanvragen en aanvragen door een stichting of vereniging. Is dat onderscheid er hier ook?
13:20:15 From beto : Dit was Beto, maar ik ben gewoon Rob Boonzajer
13:21:09 From richardhopman : De peildatum voor min. aantal gespeelde concerten is 15 maart 2020, zou die datum niet later moeten liggen? er is het nodige gespeeld tussen mei en december vorig jaar.
13:21:11 From beto : Heel goed Ben!!
13:21:16 From Sophie Janna (The Lasses) : Vind ik een supergoed idee! Blijft het ook nergens hangen idd 🙂
13:21:55 From Nils Fischer : Er zul dus vooraal en run zijn van de artiesten (in het begin). Zou het niet handig zijn om de concerten pp te beperken tot 10 voor de rechtvaardigheid?
13:22:49 From richardhopman : Eens met Nils, zie ook mijn opm. hierboven. Misschien zelfs nog minder
13:23:50 From Nils Fischer : Top !!!
13:24:03 From Michael Simon : Top!
13:24:17 From Miriam Brenner : Ik vrees inderdaad voor een beetje paniekvoetbal nu wat inschrijvingen betreft. Een aantal zal al direct een aanvraag kunnen indienen, of ene hele tour. Andere zullen eerst meer zaken voorbereiden, doorberekenen etc. Zonde als sommige daardoor buiten de boot vallen en het gros naar een klein aantal…
13:24:56 From Miriam Brenner : Organisatie en Blend organisatie, heel erg bedankt!
Ik moet helaas gaan, maar we houden contact 😀
13:25:04 From beto : Hopelijk gaan 9 juni de zalen weer open. Dus er zijn wellicht groepen of artisten die meteen daarna hun speelbeurten kunnen maken. Dan heb je dus je 6 optredens op pak hem beet 15 juni gehad. Kun je dan meteen na die datum aanvragen?
13:25:35 From Francis : als de concerten nu al geboekt zijn voor herfst 2021 of voor 2022, kun je die dan alsnog aanvragen in het NPP?
13:28:55 From beto : Mag ik nog een antwoord op dfe vraag over groepen die meteen op 10 en 11 juni hun optredens realiseren?
13:29:08 From richardhopman : tip om chatvragen en antwoorden op de site te zetten in FAQ
13:29:11 From Estrella Acosta : Dank je Sonja, Ben, Anita!
13:30:00 From Michael Simon : Dank jullie wel voor de info sessie!
13:31:07 From richardhopman : Geweldig initiatief!! Dank aan alle initiatiefnemers en Sonja voor deze Zoom meeting ! (Richard Hopman >>> Laurian Zwart)
13:32:38 From Emine Bostancı : Heel veel dank!!
13:32:44 From beto : Het was een GEWELDIGE sessie en een GEWELDIG initiatief
13:32:46 From Francis : Dank allemaal. Heel goed initiatief. Ben erg benieuwd hoe het uitpakt 🙂
13:32:52 From F. Hoekstra : Ja jullie bedankt voor dit mooie initiatief en informatieve verhaal!

 

Deelnemers:

Hermine Deurloo Tin Wood Music
Ramon Balderas Sanchez Latin Swing Productions
F. Hoekstra Centrum voor Diversiteit & Samenleving
Jair Alberga JWA
Aleksandra Popovska CAKA
Rob Boonzajer Robert
Beatriz Aguiar Llorca Beatriz Aguiar
Hilde Houweling Houweling productions
Eltje Verloop Latin Swing Productions
Emine Bostanci Emy Boss Music
Laurian Zwart Laurian Zwart  Music Management
Sophie ter Schure The Lasses
Crispijn Oomes Speelman International World Music Agency
Michael Simon MS Moods Productions
Gideon Rozendaal Bravissimo Music
Estrella Acosta Estrella Acosta
Miriam Brenner Kokako Music
Floris Vermeulen FPK
Linda Waal Stroom Management
CHRIS corstens CCQ
Olaf Keus Ok productions
Nils Fischer Timbazo Productions
Maarten Meddens Meddens Music
John Weijers Moon River Music
francis de souza souzaphone productions
Jolanda Keurentjes Violet
Mirre Valkenburg Nuevos Tangos Viejos
Eltje Verloop Latin Swing Productions
Sonja  Heimann WMF
Rob de Keizer Natuurlijk Ritme
Mustafa Bostanci MAKAS
Ninja Kors Trickster