Op 13 december 2021 verklaarde UNESCO de Congolese rumba tot immaterieel cultureel erfgoed (*). Een eer die ook de Indonesische gamelan ten deel viel, en al eerder de Kaapverdiaanse morna, de Portugese fado en de Jamaïcaanse reggae.

Symboliseren de ‘60s bij ons een decennium vol maatschappelijke verandering, in Afrika staan ze voor een fundamentelere omslag. Alleen al in 1960 vierden zestien landen hun onafhankelijkheid. Populaire muziek vervulde daarbij een niet te onderschatten rol in het streven naar een eigen identiteit. Oriënteerde Europa zich toen op de anglo-amerikaanse pop van haar bevrijders, in sub-Sahara Afrika vormde latin de soundtrack van de bevrijding.
Zoals in voormalig Belgisch Congo waar de ‘rumba congolaise’ het optimisme verklankte dat zich vanaf de jaren ‘50 rond de dekolonisatie loswoelde. Een paraplui-woord voor een amalgaam aan latin stijlen zoals de beguine, cha-cha-cha, merengue, tango èn de rumba. De enorme populariteit viel deels te verklaren uit een krachtige Congolese radiozender die grote delen van Afrika bereikte, maar had in feite diepere oorzaken. Dezelfde ritmes waren ooit door slaven naar de beide Amerika’s meegenomen en keerden nu terug in de vorm van Cubaanse en Antilliaanse platen.
Hoe die bevrijdende vlegeljaren destijds klonken vertelt deze Mariama uitzending.

Samenstelling en presentatie: Stan Rijven

Luister>

https://www.concertzender.nl/programma/mariama_640569/



Ritmundo
Deze advertentie is 8 keer bekeken.