(bron: Entertainmain business)
De Nederlandse muziekindustrie lanceerde op 20 mei de campagne Liefde voor Muziek. In een pamflet werd met klem gewezen op de economische en culturele noodzaak tot behoud van de (live) muzieksector. Aan de campagne was ook een petitie verbonden, waar 60.000 handtekeningen voor zijn opgehaald. Deze zijn donderdag aangeboden aan minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen).Donderdag zal minister Van Engelshoven 60.000 handtekeningen krijgen aangeboden van de initiatiefnemers, afkomstig van onder meer artiesten en hun fans, promoters, toeleveranciers, agenten, boekers, managers en platenlabels. Ook zo’n 9.000 bedrijven hebben de petitie ondertekend.
“Met een sterke en ook vooral positieve grafische boodschap willen we Nederland en onze overheid duidelijk maken dat we van belang zijn. Dat het ertoe doet dat wij er als sector straks nog zijn”, aldus mede-initiatiefnemer Ronald Keizer van BLiP Agency ten tijde van de start van de actie. “Alleen als we samen zichtbaar zijn over de volledige breedte zal er geluisterd worden.”
Onder de initiatiefnemers bestaat de vrees dat het hele culturele ecosysteem zonder compensatie van minimaal twee kwartalen zonder inkomsten, zal instorten. “De live muziek-industrie stond als eerste stil en zal als laatste weer open gaan. Ze bestaat uit veel méér bedrijven en organisaties dan alleen de met subsidie ondersteunde kunstinstellingen of de grote promotors. Haar voortbestaan hangt aan een flinterdun zijden draadje. Het toestaan van slechts honderd bezoekers bij concerten kost geld en biedt geen enkel perspectief. De sector is blij met de initiële generieke financiële steunmaatregelen van de overheid, maar die zijn onvoldoende voor ZZP’ers en voor bedrijfseigenaren.”
De muziekindustrie wil naar eigen zeggen verder vooruitblikken en beter uit deze crisis komen op bijvoorbeeld het vlak van duurzaamheid, genderneutraliteit en inclusiviteit. “Uiteindelijk doel is hier Europees beleid voor te bewerkstelligen.” Uit cijfers blijkt dat de bijdrage van cultuur en media aan de Nederlandse economie (bbp) 3,7 procent bedraagt; een waarde van 25,5 miljard euro. Dit gaat gepaard met een aandeel van 4,5 procent in de totale werkgelegenheid. “Hiermee is de cultuursector bijna net zo groot als de Bouwnijverheid (4,2%) maar tweemaal zo groot als de Landbouw, Bosbouw en Visserij tezamen (1,6%)”