Componist, violist en muziektheatermaker Saskia Venegas Aernouts start op 1 februari een tweejarig ontwikkeltraject bij festivalorganisator Music Meeting. De komende twee jaar werkt ze intensief aan haar artistieke en zakelijke doorontwikkeling, onder de vleugels van het festival. Naast de nodige lessen, studie, coaching en werkbezoeken, maakt zij in deze periode ook twee nieuwe producties. Dit en ander nieuw werk presenteert ze bij Music Meeting.

Saskia Venegas Aernouts is een kunstenaar met een Vlaamse en Spaanse achtergrond, die woont en werkt in Nederland. Ze startte haar carrière als violist hedendaagse en klassieke muziek. Enkele jaren geleden koos zij voor een nieuw pad: als componist. Haar naam is dan ook relatief nieuw in dit vakgebied. Door het Nieuwe Makerstraject kan zij volgende stappen zetten om verder te groeien als maker en haar carrière professioneel vorm te geven en uit te bouwen.
 
Enkele coaches die haar zullen begeleiden tijdens dit traject zijn de gerenommeerde violist en oprichter van het legendarische Amerikaanse Kronos Quartet David Harrington, gelauwerd vocalist, componist, multi-instrumentalist en danser, Guggenheim Fellow en Paul Simon Music Fellows Guest Jen Shyu, en gerenommeerd componist en artistiek directeur van muziekorganisatie National Sawdust in New York, Paola Prestini.
 
‘Music Meeting Festival wordt erkend als een van de meest waardevolle global music events in Europa vanwege het unieke programma vol muzikale ontmoetingen. Dit is voor mij als componist zeer aantrekkelijk, omdat een groot deel van mijn inspiratie voortvloeit uit het bestuderen van muzikale parameters uit andere culturen. Music Meeting biedt me de mogelijkheid om samen te werken met musici met een gevestigde carrière, waardoor ik van hen kan leren en mijn eigen artistieke taal kan ontwikkelen. Daarnaast zoek ik ook hulp op het gebied van ondernemerschap. Sinds ik in 2018 de opleiding compositie afrondde, moest ik zelf uitzoeken hoe ik mijn praktijk als componist moest organiseren en mijn werk moest presenteren. Ik ben ervan overtuigd dat Music Meeting een ideale coach, sparringpartner en facilitator kan zijn.’ Saskia Venegas Aernouts.
 
“Saskia is een nieuwe maker aan het Nederlandse componistenfront, wiens werk, artistieke signatuur en daarmee samenhangende maatschappelijke betrokkenheid passen bij de doelstellingen van Music Meeting. We delen graag onze expertise en netwerk ten behoeve van haar professionele ontwikkeling. Dankzij dit tweejarige traject krijgt Saskia de kans om te werken met uitstekende coaches in Brussel, NYC en San Francisco, waaronder David Harrington – artistiek leider van het veelgeprezen Kronos Quartet. Het festivalpubliek zal genieten van twee nieuwe producties die in de latere fase van het Nieuwe Makers-programma zullen worden gepresenteerd.” Martyna van Nieuwland, artistiek directeur Music Meeting
 
The Rainbow Serpent 
Op de aanstaande editie van Music Meeting Festival (18-20 mei) is al een nieuw werk van Saskia horen: The Rainbow Serpent, een compositie die aansluit op de Australische programmalijn die dit jaar op het festival wordt gepresenteerd. Het stuk wordt uitgevoerd op 20 mei in Lindenberg. Early Bird dagtickets en passe-partouts zijn te koop via musicmeeting.nl. Deze compositie is mogelijk gemaakt door de regeling Fonds Podiumkunsten compositieopdracht.
 
Over Music Meeting
Music Meeting Festival gaat dwars door stijlen, genres en culturen. Het avontuurlijke muziekfestival biedt al ruim 35 jaar een podium aan de beste artiesten wereldwijd: musici die zelden of nooit in Nederland te zien zijn geweest, met nieuwe projecten of in bijzondere samenstellingen. Tijdens het Pinksterweekend staat Nijmegen traditioneel drie dagen lang in het teken van muzikale ontmoetingen en ontdekking aan de hand van een programma waarin culturele verhalen resoneren.
 
Over Nieuwe Makersregeling
Het ontwikkeltraject van Saskia Venegas Aernouts wordt mogelijk gemaakt door de Nieuwe Makersregeling van Fonds Podiumkunsten, een subsidie bedoeld voor beginnende talentvolle makers om zich in een langer lopend traject (maximaal twee jaar) te ontwikkelen, in samenwerking met gezelschappen, podia en festivals.