Spread the word: De Nederlandse muziekindustrie lanceert vandaag de campagne Liefde voor Muziek. In een pamflet wordt met klem wordt gewezen op de economische en culturele noodzaak tot behoud van de (live) muzieksector. Aan de campagne is ook een petitie verbonden.

Afgelopen jaren waren we gewend om onze vrije tijd door te brengen op pleinen en op festivalweides; in poppodia en cafés. Altijd was daar livemuziek. Om de soundtrack van de zomer luister bij te zetten. Om te feesten, troost te zoeken of om nieuw muzikaal talent te ontdekken.

Vanwege de coronacrisis verstomde op 12 maart van dit jaar de livemuziek even onverwachts als abrupt.De livemuziekindustrie is één van de laatste branches die dit jaar weer op gang mag komen. Veel artiesten, gezonde bedrijven en ZZP’ers hebben daardoor geen omzet of inkomen meer. Tienduizenden banen en enorm veel knowhow dreigen verloren te gaan. Een economische catastrofe.

Nederland heeft geweldige muzikanten. Nationaal en internationaal succesvolle sterren in de pop, rock, dance, klassiek en jazz. Deze kunnen optreden dankzij een groot ecosysteem van 150.000 professionals. Immers: livemuziek bestaat niet alleen uit de artiest die op het podium staat, maar uit een daarmeeverbonden keten van onder meer boekingskantoren; evenementenorganisatoren; backliners;(tour)managers; programmeurs; poppodia en festivals; geluids- en licht technici; zaalbeheerders, podiumbouwers; cateraars; beveiligers; merchandisers; (tent- en bus)verhuurders; marketeers; promotieen mediaspecialisten; fotografen; muziekmedia; detailhandelaren en werknemers van platenmaatschappijen. Samen leveren zij een essentiële bijdrage aan de economie en aan het welzijn van het land.

Wij, de gezamenlijke muziekindustrie, vragen jou, de muziekliefhebber en -professional, om daarom ditbericht te delen met je eigen achterban. Laat weten dat jij het voortbestaan van live muziek (festivals en concerten) in Nederland ook belangrijk vindt. En teken aub de petitie!

Op woensdag 20 mei lanceren we namens de gehele Nederlandse muziekindustrie de campagne ‘Liefde voor Muziek’. Deze campagne zal tevens breed worden gesteund door talloze Nederlandse media, die ook het belang van live-muziek inzien.

De handtekeningen overhandigen we volgende maand in persoon aan de politiek in Den Haag om daar te laten zien dat Nederland massaal zijn liefde voor livemuziek heeft betuigd.

Bedankt voor je steun, bedankt voor jouw Liefde voor Muziek! <3

www.liefdevoormuziek.nu

https://www.instagram.com/liefdevoormuzieknu

https://www.facebook.com/liefdevoormuzieknu

#liefdevoormuzieknu