‘12ème forum des musiques du monde’
door Stan Rijven
Net als pop, jazz en klassiek kent ook wereldmuziek haar eigen muziekbeurzen. Womex en Babel Med zijn de smaakmakers. Op beide is World Music Forum NL de laatste jaren breed vertegenwoordigd: tastbaar met een uitgebreid stand, aanspreekbaar met een groeiend aantal delegates en zichtbaar met apps, conferences en een borrel.
foto’s door Eric van Nieuwland
Womex versus Babel Med
Womex is een nomadisch, grootschalig evenement dat jaarlijks in een andere Europese stad neerstrijkt, meestal met een modern cultuurpaleis als lokatie. Het showcase-publiek bestaat ‘s avonds grotendeels uit dezelfde muziekprofessionals die er overdag de beursvloer bevolken. Babel Med daarentegen is kleinschaliger met Marseille als vaste stek en het rafelige Dock Des Suds als epicentrum. Dit met sloop bedreigde havenloods-complex bezit een rock’n roll-gevoel, dat ‘s avonds wordt versterkt wanneer jong en multicultureel Marseille binnenstroomt. 15000 gretige bezoekers trekken langs drie podia, tezamen de ideale ambience om wereldmuziek te ervaren. Nog een verschil. Oriënteert Womex zich op vijf continenten, Babel Med richt zich vooral op muziekculturen uit de francophone wereld waaronder Frankrijk’s voormalige koloniën in Azië en Afrika, en op ‘Outre mère’ (Guadaloupe, Madagascar, Martinique en Réunion). En niet te vergeten op muziek uit Frankrijk zèlf, Région Provence-Alpes-Côte d’Azur is tenslotte mede-organisator.
Beurs
In tegenstelling tot vorige jaren leek de opkomst minder (volgens sommigen wegens de aanslagen in Parijs), maar de opbrengst hoger blijkens de eerste reacties.
Jeanneke den Boer- programmeur (DB Consult/ Culture Connection)
Na jaren afwezigheid bezoekt ze Babel Med weer sinds 2014: “Dit jaar vond ik het opmerkelijk rustig op de beurs. Eerlijk gezegd gaf me dat juist de kans om met veel mensen langere en diepergaande gesprekken te voeren”. Ze vindt Babel Med nuttig omdat “Er veel aanbieders/festivals uit de Mediterrane regio aanwezig zijn. Voor de artistieke dialoogprojecten met Noord-Afrika die ik met Culture Connection organiseer, dienen zich altijd weer interessante nieuwe aanbieders aan. Hiernaast heeft Marseille als scharnierstad tussen Europa en de MENA-regio (Middle East North Africa region) veel te bieden; ik probeer dan ook altijd naar het prachtige MUCEM-museum te gaan”. Opvallend vind ze dat “Steeds meer muziekaanbod rechtstreeks uit Afrika of het Midden-Oosten komt en dat de bemiddelende rol van met name Franse impresariaten en boekers afneemt”.
Charlie Crooijmans- musicoloog & muziekjournalist (oa Concertzender, VPRO)
Haar algemene impressie is “Positief, kleinschalig, sociaal geëngageerd, interessante showcases. De beurs stelt niet zo heel veel voor, je bent er immers zo doorheen, wat aan de andere kant wel weer leuk is omdat je meer tijd hebt om met (onbekende) mensen te praten en ideeën uit te wisselen”. De intimiteit van Babel Med biedt nog een voordeel, want de pers-chef “Koppelt journalisten aan de artiesten voor een interview. Soms heb je geluk en kun je face-to-face interviewen, soms gaat het groepsgewijs”. Ze maakte drie interviews en deed enkele mooie ontdekkingen, zie haar verslag voor : Vrije Geluiden en op MixedWorldMusic.com
Marcel van Gastel- internet ondernemer & muzikant (The Bazzookas)
Van Gastel vindt Babel Med “Zeer gericht op de Franse en deels mediterrane markt. Maar zoals op elke beurs gebeuren er verrassende dingen zolang je daarvoor open staat”. Zo liep hij bij toeval “Een producent van speciale kartonnen drukwerk tegen het lijf, hij had een patent op een object waar we nog niks over gaan verklappen. Al gauw ontstonden er in het gesprek met hem enorm goede ideeën om onze aankomende release te ondersteunen. Hem hebben we deze week betrokken bij het productieve aspect van ons album”.
Arnulf den Boesterd- distributeur (Xango Music)
Voor hem is Babel Med “Een goede en overzichtelijke beurs. Niet zo groot, dus dan kom je toe aan afspraken waar op Womex geen ruimte/tijd voor is”. Vooraf plande hij zeventien afspraken met nieuwe labels “Daarvan hebben er zeker tien tot direct resultaat geleid”. Daarnaast benut hij zo’n beurs om zakelijke contacten warm te houden “Het is altijd goed om elkaar minstens eens in het jaar te zien en te spreken”.
Dutch umbrella
Dankzij nauwe samenwerking met Dutch Performing Arts en aanvullende financiering van Buma Cultuur, Sena, de Nederlandse Ambassade en bijdragen van individuele deelnemers kon Nederland zich optimaal profileren. Tussen de 160 stands nam de Dutch umbrella een prominente plaats in. De vormgeving was gebaseerd op het bestaande Dutch World -logo gecombineerd met nieuwe, mediterrane kleuren. Voor de aanwezige 2000 delegates was er een handzaam gidsje met gegevens van de 45 Nederlandse deelnemers plus een lijst van alle world festivals en venues in ons land. Dat alles viel nogmaals te raadplegen via een speciaal ontwikkelde app, inclusief een playlist van acht geselecteerde bands.
Zie: www.worldmusicforum.nl/app
De met Hollandse jenever en Provencaalse wijn gelardeerde borrel werd de eerste dag goed bezocht en legde daarmee de basis voor vele contacten nadien.
Marcel van Gastel: “Die Dutch Umbrella blijkt toch altijd weer een middel te zijn om met nieuwe mensen in contact te komen. Zodoende is nu een interessante samenwerking aan het ontstaan in een voor ons lastige markt, Spanje”.
Charlie Crooijmans: “Vanuit mijn functie heb ik baat gehad bij de Dutch stand, omdat ik even lekker kon werken – interview en muziek opsturen naar m’n collega’s van Vrije Geluiden op NPO Radio 4. Ook op sociaal vlak vind ik het prettig om even langs te lopen. In het begin dacht ik nog ‘wat doe ik hier?’ zo’n borrel bij de Nederlandse stand helpt dan goed om er weer in te komen”.
Arnulf den Boesterd: “De Dutch Umbrella is, net als op Womex, van groot belang als basis om vanuit te werken. Zakelijke contacten kunnen mij daardoor makkelijk bereiken, en er is een mooie vergaderplek. Doordat ik niet de hele dag van stand naar stand hoef te lopen kom ik aan veel meer afspraken toe. Ook de borrel op de eerste dag is een goede gelegenheid om oude en nieuwe bekenden te ontmoeten”.
Jeanneke den Boer: “De Dutch umbrella is in drie jaar tijd een begrip geworden. Handig gelegen op een strategische locatie: iedereen komt er langs op weg van de ene naar de andere hal. Gastvrij en goed georganiseerd. Voor mij betekent de Dutch Umbrella “extra ogen en oren”.
European World Music Monitor
In 2014 introduceerde WMF NL op Babel Med zijn plannen voor een Europese World Music Monitor. Achterliggende gedachte is om met behulp van facts & figures, aangeleverd door diverse Europese landen, de grote omvang van de world music industry aan te tonen. Zo staat world qua festivals in Nederland na dance en pop op de derde plaats. Daarmee heb je een effectieve tool in handen om op politiek niveau het belang van deze sector te onderstrepen. Twee jaar verder hebben zich- zo bleek tijdens een speciale networkmeeting- inmiddels België, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Noorwegen, Oostenrijk en Polen aangesloten.
Enquête
Binnenkort wordt een enquête verstuurd aan alle Nederlandse Babel Med-deelnemers.
Stan Rijven