Tijdens het Pinksterweekend (27-29 mei) vond de 36e editie van het Music Meeting Festival plaats in Nijmegen. World Music Forum NL was er vertegenwoordigd met een Blend Café plus zijn Spotlight-acts Dareyn, FaKruTu Dakar Edition en SonCeTrio-zangeres Maryanka Golovchenko.
Verslag: Charlie Crooijmans

Inleiding
“Gelderland levert je mooie streken” zo roept het radiospotje. Ze vergeten dat je er- naast Apenheul, Het Loo en Hoge Veluwe- vooral muzikále trekpleisters kunt bezoeken. Zoals de Zwarte Cross, Down the Rabbit Hole, de Vierdaagse Feesten èn het Music Meeting Festival. Sinds 1985 levert deze Nijmeegse driedaagse je mooie muziekstreken van artiesten die nadien wereldsterren werden waaronder Cesaria Evora, Khaled en Youssou N’Dour. Aan de overzijde van de Gelderse Vallei kun je nogmaals terecht bij Dias Latinos en Musica Mundo.

Change
‘Change’ was het thema van deze Music Meeting, de aanleiding voor een Blend Café-panel over de plaats van muziekfestivals in veranderende tijden. Een succesvolle programmering gaat hand in hand met uitgekiende doelgroepmarketing. Hoe pakken festivalprogrammeurs dit aan? Wat zijn hun keukengeheimen? Waar lopen ze tegenaan? Dat alles met een showcase van het Chieko Donker Duyvis Ensemble als slotakkoord.

Panel op podium All Ears
Martyna van Nieuwland: de nieuwe artistiek directeur van Music Meeting Festival
Hassan Elammouri: initiator & programmeur van Musica Mundo/ Rhythms of the World
Hendrik-Jan Derksen: programmeur, DJ en conceptontwikkelaar voor o.a. Zwarte Cross, Down The Rabbit Hole, Lowlands en Novio Magica
MC: Stan Rijven

Discussie
Stan Rijven leidt de discussie in met een verhaal over zijn eerste ervaringen als muziekjournalist op ‘Kralingen’, het vaderlandse antwoord op Woodstock en daarmee ons eerste meerdaagse popfestival (Rotterdam, 1970). Was er toen naast de vroegste edities van Lochem Pop en Pinkpop sprake van slechts drie popfestivals in heel Nederland, vandaag zijn er meer dan 1100! Drie festivaltijgers zitten klaar om te praten over het thema, over hun eigen ervaringen en de veranderingen die ze hebben gezien.

World Blend @Music Meeting

1) Achtergrond
– Voordat Martyna van Nieuwland bij de Music Meeting kwam werken, organiseerde ze tien jaar lang een festival in Katowice, Polen. Haar achtergrond is visual arts en filosofie. Het All Ears-podium op de Music Meeting vindt ze “Heel belangrijk om te kunnen reflecteren”.
Hendrik-Jan Derksen begon als vrijwilliger bij de Music Meeting, destijds in de Schouwburg maar daarna in de Vereeniging. Derksen is conceptontwikkelaar bij onder meer Lowlands, Zwarte Cross en Yalla Yalla. Nieuw is het festival ‘Novio Magica’, ook in Nijmegen, en ontstaan uit een plan om jongeren dingen zèlf te laten organiseren. Het idee kwam van zijn dochter om “Iets te doen met Harry Potter”. De eerste editie is nu al een succes, dit weekend worden ruim 8.000 bezoekers verwacht. Derksen is er nog verbaasd over want “Er bestaat, zo blijkt, een enorme fantasycommunity”. Wat voor publiek komt er op de Zwarte Cross af? Derksen: “Plattelanders. Er is van alles te doen als op een gigantisch dorpsfeest waar van alles gebeurt met muziek- en theaterpodia, etc. Er zijn mensen die van alles willen ontdekken, en mensen die alleen voor de motorcross komen”. Daarnaast vind je er met zo’n 200 optredens allerlei soorten muziek van reggae en rock tot hiphop en wereldmuziek. Zelf programmeert hij voor de Gaybar.
– Omdat Hassan Elammouri wereldmuziek of “muziek met een andere kleur” in Amersfoort en elders op de podia in Nederland miste, startte hij 16 jaar geleden Musica Mundo. Zijn relatie met muziek komt voort uit zijn acteurschap in Marokko, waar hij altijd op zoek moest naar goede muziek. De kern van het Musica Mundo festival is “gemeenschap opbouwen”, daarom is het nog steeds gratis toegankelijk en gesitueerd in de Amersfoortse binnenstad. Dat lukt hem nog steeds dankzij de steun van diverse fondsen, maar “Ook de gemeente en provincie helpen inmiddels mee”.


2) Veranderingen
Het Music Meeting-thema is ‘change’. Welke àndere visie brengt Van Nieuwland mee? “Het zijn geen grote wijzigingen, toch brengt een nieuw persoon in het team altijd veranderingen met zich mee” zegt ze. En: “Na de corona-pandemie is de wereld sowieso veranderd mede door de Oekraïne-oorlog, wat vooral in Polen voelbaar is”. In Polen moesten ze heel flexibel zijn doordat er zoveel vluchtelingen werden opgevangen: “Ze ervaren de verandering, of die nu goed of slecht is”. Derksen voegt toe dat er na de pandemie ook in Nederland veel veranderd is: “Er is sprake van een verlies van inkomsten, tegelijkertijd is er ruimte vrijgekomen voor nieuwe muziek en andere mensen”. Zo is er bijvoorbeeld productioneel het een en ander veranderd: “Vóór de pandemie was het organiseren van het festival vooral een mannending, ná de pandemie is er meer ruimte ontstaan voor vrouwen”. Ook de Oekraïnse crisis heeft nieuwe invloeden en urgentie met zich meegebracht, wat effect heeft op de programmering en de productie.

3) Nieuw publiek
Volgens Derksen trek je een nieuw publiek door te werken aan een krachtiger representatie. Elammouri wil loskomen van cliché-beeldvorming door te laten zien “Dat er in de Arabische wereld ook metalbands actief zijn”; die zou hij graag programmeren. Van Nieuwland noemt “Herinterpretaties en revival” als een nieuwe kans. Ze komt uit Katowice, waar ook de Poolse avantgarde componist Henryk Mikolaj Górecki begraven ligt” “Iedereen komt er om zijn graf te bezoeken zoals het Kronos Quartet”. Ze heeft voor beide gewerkt en meent dat er nog veel moet gebeuren op het gebied van dekolonisatie en culturele toe-eigening. Elammouri wil altijd “Een boeket samenstellen”, graag nieuwe dingen laten zien die “Op het eerste gezicht niet passen”. Zo laat hij het 100-jarige harmonie-orkest De Wilskracht samenwerken met een Turkse sazspeler en een gospelkoor. “Je kunt de aanpak een beetje vergelijken met het Metropole Orkest, maar dan op lokaal niveau”, vult Rijven aan.

4) Marketing
Volgens Derksen is de marketing voor de Zwarte Cross geen probleem “Omdat er al een grote, trouwe community bestaat”. Zo is Yalla Yalla, een avond met popmuziek van nieuwkomers uit het Midden-Oosten, gericht op een nieuw publiek. Daardoor komen er bijvoorbeeld Marokkaanse vrouwen opdagen “Die anders nooit naar een club zouden gaan”. Yalla Yalla staat op de Zwarte Cross, waar voornamelijk een wit publiek rondloopt. Er is transport georganiseerd, zodat er nog eens extra 100 mensen bij konden: “Het is een kwestie van mensen trainen”. Ook de marketing moet door nieuwkomers worden gedaan, zegt Derksen, evenals de productie: “Beter gezegd, je moet een gemengde marketingpool hebben”. Van Nieuwland: “Voor de Music Meeting hebben we speciale tickets geïntroduceerd, de zogenaamde toegiftkaart” (waarmee minderbedeelden alsnog het festival kunnen bezoeken). Ook de investering in nieuwe media hoort bij haar marketingstrategie: “We vragen aan het publiek hoe ze op het festival zijn gekomen. Daarnaast organiseren we spontane optredens in de stad”. Nijmegen trekt veel jonge mensen die hier een paar jaar komen studeren: “Maar ze kennen het festival niet, dus die proberen we ook te bereiken”. Elammouri houdt zich niet alleen bezig met de programmering: “Daarnaast creëren en ontwikkelen we ook concepten. We moeten snel handelen om een jong nieuw publiek aan te trekken”. Volgens Van Nieuwland is marketing belangrijk maar “Met betrokkenheid bereik je meer”. Het gaat vooral om verhalen vertellen volgens Derksen, “Als je een goed verhaal hebt, vertel het dan vaker”.

Showcase Chieko Donker Duyvis Ensemble
Chieko Donker Duyvis- zang, cello; Theo de Blasis- gitaar; Cesar Puente- bas; Angelo Ursini – fluit, klarinet.