Blend Cafe- 25 nov 2024- TivoliVredenburg, Utrecht- Club Nine

Strategisch Plannen: Tips & Tools

In rap tempo verandert de cultuurwereld, hoe speel je daarop in? Hoe versterk je als cultureel ondernemer/ muzikant je weerbaarheid in deze woelige tijden? Waar liggen kansen op het gebied van ondernemerschap, ontwikkeling van vaardigheden en solidariteit? En: wat is de rol van AI? Vier actuele vragen die twee ervaren docenten beantwoordden tijdens een fascinerende workshop (’s middags) en een pittige paneldiscussie (’s avonds).

Andries van Wieren is manager van 3S Music (o.a. Jungle By Night, Michelle David & The True Tones, Meral Polat Trio, The Vices) en docent muziek- & strategisch management (NHL Stenden)

Ewout van der Linden is hoofddocent muziekindustrie aan de HKU en eigenaar van Music Motion, dat trainingen geeft in ‘Geld verdienen met muziek. Marketing van muziek’.

MC Stan Rijven

1) Workshop

Tijdens zijn workshop Strategische Planning: hoe een muziek-carrière op te bouwen in een snel veranderende markt?  introduceerde Van Wieren aan de hand van een verhelderende powerpoint presentatie zijn zelf ontwikkelde strategie.

Drie-stappen-plan

1) General: een totaaloverzicht waarin je alle planning naar tijd en taakverdeling verzamelt

2) Focus countries: hoe, wanneer en waar je artiesten in een bepaald land promoot

3) Targets: Maak een mission statement, wat zijn je doelen over 3 maanden, 1 jaar of 3 jaar? Wat is je release schema, welke clubs/ festivals wil je bereiken? Met allerlei tot in detail uitgewerkte Excell-bestanden, gevoed met data van items als tickets- en album verkoop, illustreerde Van Wieren hoe je voortdurend de voortgang kunt bewaken.

Zelfstudie & teambuilding

Om als manager de effectiviteit van social platforms en met name van AI te kunnen benutten benadrukt Van Wieren het voordeel van zelfstudie “Een half uur per dag. Dat scheelt enorm veel tijd en geld”. Ook onderstreept hij het grote belang van teambuilding. Daarom besteedt hij 1 à 2 weekenden per jaar om gezamenlijk met zijn team en artiesten door te brengen. Daarnaast geeft hij zijn bands eigen verantwoordelijkheid door ze diverse taken zèlf te laten uitvoeren.

Het nut van AI

Om AI te begrijpen volgde hij een training AI (*). Dankzij AI ontwierp hij ‘This is how we roll’. Wanneer je dit aanklikt wordt 3S Music voortaan allerlei taken uit handen genomen. Zoals het beantwoorden van mail of- wegens allerlei standaardvragen- een automatisch doorverwijzing naar verschillende bands die onder zijn management vallen. “Het gaat om productiviteit en effectiviteit. Als je dit eenmaal onder controle hebt ontstaat er meer ruimte om muziek te maken”.

(*) Tip: There’s an AI for That

2) Panel

Onder leiding van MC Stan Rijven ontstond een levendige discussie tussen Ewoud van der Linden en Andries van Wieren. 

Audiostream>> luister hier terug

2.1. Enkele soundbites

Ewout van der Linden deed tijdens corona studie naar de geschiedenis in de handel van muziek, van de Grieken & Romeinen “Die verkochten destijds al tickets in Nijmegen”, via de Renaissance tot vandaag. “1498 is een belangrijk jaartal omdat toen in Venetië voor het eerst het alleenrecht werd vastgelegd voor het drukken van bladmuziek”. Juridische strijd is belangrijk, want “Muziekbedrijven verdienen altijd als eerste geld, componisten en artiesten als laatsten”. Om AI te beteugelen “Is meer nodig dan auteursrecht en naburig recht”.

Wanneer door AI gemaakte muziek rechtenvrij zal zijn “Kan Einoudi zijn piano in de wilgen hangen”. De BUMA-rechten die winkels betalen zullen door AI verdwijnen, en nog veel meer. Echter: “Er zal een ‘punkbizniz’ blijven bestaan. Niet alleen van punkbandjes maar ook van strijkkwartetten en worldmuzikanten, die onttrekken zich aan het markt-denken”. 

TIPS: Muziekrechten is de kurk waar alles op drijft, dus zeker je rechten. Kom in protest, verbreedt je platforms en bouw een community, bedenk een strategie.

Andries van Wieren was aanwezig op de laatste Womex beurs in Manchester. Tot zijn grote verbazing hadden de meeste muzikanten die bij hem aanklopten geen enkel idee of strategie. Hij hamerde op zelfstudie “Om te weten hoe alles werkt”. Zijn advies: “Verdiep je ook in AI die je verder kan helpen met marketing en data-analyse”. Dat levert veel voordeel op, bijvoorbeeld bij “Een snelloket-aanvraag of het maken van een SWOT-analyse”. Heb je moeite met auteursrechten: “Ga met een advocaat in zee”. Ook Van Wieren ziet een toekomst voor DIY-initiatieven: “We focussen ons nu allemaal op het algoritme, maar er zal weer een generatie komen die zijn eigen ding gaat doen”.

TIPS: Tools zijn noodzakelijk: besteedt dagelijks een half uur aan eigen educatie om te weten hoe alles werkt. Maak altijd een mission statement, formuleer je targets. Denk na over: hoe bind ik mijn personeel, hoe mijn bands? Het abonnement op een dure bookings-app kun je gecombineerd inzetten voor verschillende bands tegelijk.

2.2. Enkele zaal-reacties

Bernard Kleikamp (PAN Records). Hij vindt AI geweldig maar “Er bestaan veel verschillende opties”. Kleikamp benut gratis shareware waarmee hij voorgoed verlost is van eindeloos editen van een muziekstuk met Pro-tools. In plaats van een dag zwoegen met copy-paste en plug-ins, kost hem dat voortaan een paar minuten.

Abdullah Geels (Audiomaze): Volgens Geels bestaan er nu sync-platforms die veel beter doorzoekbaar zijn en waar bijvoorbeeld een Netflix-producent een youtube-linkje inplakt op zoek naar iets soortgelijks: “Via AI doorzoekt hij een database ’Zo van Hé, dit lijkt er op’. Ben je daarop aangesloten, heb je opeens een sync-deal”.

3) showcases

Nizar Rohana, gerenommeerd ud-speler Nizar Rohana (Palestina/ NL)  presenteert deze maand zijn nieuwe album ‘Safa’. Voor deze gelegenheid treedt hij op met percussionist Modar Salama (Irak/NL).

Kay Slice (Ghana/NL) Diaspora Highlife: Ghana grooves, afrobeats, jazzy sounds en poëtische hiphop- een smeltkroes van genres die naadloos samensmelten.

 

MC Stan Rijven| Programma samenstelling en organisatie: Sonja Heimann|Foto’s Eric Van Nieuwland | Video: Charlie Crooijmans