World Blend Café 16 november 2015
Lokatie: Doornroosje, Nijmegen
Thema: Clubcircuit en nieuw publiek
Nijmegen heette ooit ‘Havana aan de Waal’. Vanwege de brede muziekscene mag je het ook gerust ‘de Wereld aan de Waal’ noemen, met clubs (Doornroosje, Brebl, Lux, Merleyn), festivals (MusicMeeting, Valkhof) en megaconcerten (Goffertpark). Binnen dat veld vertegenwoordigt poppodium Doornroosje al 45 jaar lang een vaste waarde, maar biedt dat voldoende garanties voor de toekomst? Hoe trek je nieuw publiek in deze kantelende tijd? Is er dan nog plaats voor risicovol programmeren? Ligt hier misschien een kans voor samenwerking tussen pop-, jazz- en worldpodia?
(directeur WMFNL) doet verslag van Womex in Boedapest. Nederland is de laatste jaren steeds prominenter aanwezig tijdens Womex, de grootste vakbeurs annex showcasefestival voor wereldmuziek ter wereld. Zichtbaarder dan voorheen dankzij de Dutch Avenue en met een groeiend aantal Nederlandse delegates: dit jaar 104 tegen 90 een jaar geleden in Santiago de Compostela.
WMFNL organiseerde een trade dinner met ruim 70gasten(half-om-half Nederlands en internationaal) en een Off-Womex showcase voor the Nordanians uit Amsterdam-Noord. Ook de traditionele borrel bij de Dutch Avenue trok extra veel belangstelling, mede dankzij het silent concert van de Bazzooka’s.
PANELDISCUSSIE
O.L.V. STAN RIJVEN
Robert Meijerink (programmeur Doornroosje)
John van Merriënboer (directeur Music Meeting)
Anne-Maarten van Heuvelen (Black Top en NO blues)
Agnes Salverda ( promoter/adviseur World Music Forum NL/ voorheen Paradiso)
In Nijmegen heeft een derde van de bevolking buitenlandse wortels. De stad is daarmee minder divers dan de grote steden in het westen, waar het aantal inmiddels de helft bedraagt. Maar hoe divers zijn de podia?
Met betrekking tot risicovol programmeren: een van de zalen met een capaciteit van 400 in het nieuwe gebouw is aangewezen als podium voor opkomende talenten, mits het enigszins binnen de kaders van de popmuziek past. Persoonlijk zoek ik daarbij dan graag de rafelrandjes op. Het failliete Merleyn hebben we een doorstart laten maken, juist om een zaal met een capaciteit van 200 te behouden als opstappodium voor beginnende bands.
Samenwerking biedt zeker kansen. Zo heeft Stadsschouwburg/De Vereeniging twee prachtige zalen, maar niemand in dienst die iets van popmuziek weet. Dus hebben wij zes jaar geleden aangeboden om op dat punt samen te werken, met als resultaat concerten als die van Gregory Porter of Randy Newman.
Helaas heeft intussen ook in Paradiso het rendementsdenken toegeslagen, met als gevolg vooral programmering van op dat moment populaire popmuziek voor een heel jong publiek. Helaas is dat ook een heel makkelijke manier om andere dingen uit te sluiten. De kwetsbare programmering, zoals popmuziek uit niet-Anglo-Amerikaanse landen of Scandinavië, komt veel minder aan bod. Dat vereist immers investeringen in het creëren van publiek voor onbekende muziek en die moeite wil men niet doen. Voor een stad als Amsterdam met 178 nationaliteiten is het natuurlijk een schande dat er niet diverser wordt geprogrammeerd; niet alleen om de allochtone groepen te bedienen, maar ook om het blanke publiek in contact te brengen met muziek uit alle windstreken.
Een probleem is dat de programmeurs van pop podia bijna allemaal blanke mannen tussen 30 en 50 zijn die programmeren voor een blank publiek.
Samenwerking is voor het bevorderen van diversiteit essentieel. Om voor het optreden van een Colombiaanse band ook Colombiaans publiek te trekken, moet worden samengewerkt met de lokale Colombiaanse gemeenschap. De eigen pr-afdeling van Paradiso weet wel hoe ze Nederlands publiek moeten aanspreken, maar niet hoe je Colombianen trekt. In het geval van Marokkaanse optredens blijkt bijvoorbeeld de meest effectieve manier om postertjes op te hangen bij alle Marokkaanse slagers, iets wat de eigen pr-afdeling nooit zou bedenken.
Risicovol programmeren is voor ons minder een uitdaging, omdat we een deel van de subsidies die we nog steeds ontvangen, te danken hebben aan onze bijzondere programmering, met muziek en artiesten die je elders niet zo snel zult tegenkomen.
Anne-Maarten: Voor mij als muzikant geldt dat je muziek moet maken die bij je hart ligt. Vervolgens moet je je goed realiseren wat je doelgroep is en hoe je die het best kunt bereiken. Dat betekent dat je de ene keer in Doornroosje staat, de andere keer in de Brebl en soms zelfs op straat, want dat kan ook heel effectief zijn.
Met NO blues maken we deels Engelstalige en deels Arabische muziek. Je zou denken dat je daarmee ook makkelijk publiek met een Arabische achtergrond kunt trekken, maar dat is ons de afgelopen tien jaar toch nauwelijks gelukt. Op festivals waar mensen met Arabische wortels aanwezig zijn, valt onze muziek merkbaar in de smaak, maar dat betekent niet dat ze zelfstandig de weg naar onze concerten weten te vinden. Ik kan niet precies zeggen waar de drempels liggen, maar zeker is dat ze behoorlijk hoog zijn.
Matti Austen (Global Village Festival): Voor mij was de samenwerking met het plaatselijke jazzfestival in Amersfoort ideaal omdat daar een ander publiek komt, dat ik graag zou willen bereiken met The Ex & Getatchew. We moeten af van de grenzen tussen winkeltjes als ‘wereldmuziek’ en ‘jazz’. Niet alleen ons publiek weet het te waarderen, ook de muzikanten vinden het fijn om in een niet-gelabelde omgeving te kunnen optreden.
Robert: Voorwaarde voor succes is dat er iemand is die passie heeft voor wat hij programmeert, want dat vertaalt zich steevast in publieksopkomst. Bij veel podia ontbreekt die passie tegenwoordig helaas.
Bas (Bazzooka’s): Wat ik hier mis, is de verantwoordelijkheid van de artiesten zelf. Programmeurs en podia pamperen de artiesten door voor hun de zaal proberen vol te krijgen. Wie vanuit Senegal hierheen wil komen om op te treden, zal al zijn Senegalese vrienden en kennissen hier moeten mobiliseren. Zelf maken we Nederlandstalige ska en hadden nooit gedacht ooit in het buitenland te kunnen optreden. Maar verdomd, het is gelukt en we zijn net terug van een tournee in Denemarken met goede zalen, goed gevuld en prima verzorgd.
Pitches:
40 jaar Republiek Suriname
In het jaar dat de Republiek Suriname 40 jaar bestaat, is IKO Foundation gestart met de productie van een unieke muziek Compilatie-Box, bestaande uit 2 CD’s en een Boekwerk met composities en beschrijvingen van 40 artiesten die in de periode 1975 – 2015 een stempel hebben gedrukt op de Surinaamse muziek in Nederland maar zelden of nooit op de Nederlandse Radio te horen zijn geweest. IKO Foundation doet een dringend beroep op de gemeenschap door middel van Crowdfunding. https://www.youtube.com/watch?v=4ypYbigBdZc&feature=youtu.be
Agnes Salverda: Ik sta hier namens Henriëtte Kuipers, de Nederlandse weduwe van Ali Farka Touré die bijna tien jaar geleden overleed. Voor een aantal evenementen – concerten, filmvertoningen etc. – in het voorjaar zijn we op zoek naar contacten, fondsen en archiefmateriaal. Mail:agnes@worldmusicforum.nl
Ineke Smits:
Music World Series ontstond eind vorige eeuw uit een onderzoeksvraag (hoe zou het klinken als…?) en die is in 17 jaar tijd door ruim 300 musici uit alle delen van de wereld in allerlei samenstellingen ruimschoots beantwoord. We hadden gehoopt dat het publiek even nieuwsgierig zou zijn geweest als de muzikanten, maar dat is helaas minder gelukt. Aanstaande donderdag is het allerlaatste concert ooit in de serie. Zeg het voort!
Mehmet Polat: Met mijn trio ben ik geselecteerd voor een showcase tijdens APAP in New York op 14 januari a.s.. Ik zoek nog fondsen om die reis mede te financieren en bovendien naar iemand die het trio in Nederland of Europa wil vertegenwoordigen.
Shaza Hayek is in Syrië beroemde zangeres. Zij heeft een klassiek Arabische achtergrond. Zij ontvluchtte onlangs haar land en verblijft nu in een AZC in Nederland.
- Met R’chestra trad ze bij Vrije Geluiden op >> Opname Vrije Geluiden
- Youtube Shaza Hayek tijdens WBC
contact: Mohadin ( haar tolk Nederlands) m.molly@hetnet.nl 06-46547782
direct contact met Shaza (uitsluitend Arabisch) thaer.zein@gmail.com 06-84282284
Showcase door Kasba Deze negenkoppige Nederlands/Marokkaanse band staat bekend om zijn tasty crossover van raï, rock, reggae, funk en traditionele gnawa waarmee ook onlangs op Lowlands de voetjes vande vloer kregen. Zie youtube onderaan voor een impressie.
DJ Payola De eclectische draaiboef Dj Payola is bekent om zijn dj-bendes Funk-a-Flex en De Tropen. Geen groove is voor hem veilig. Hij plundert stoffige platenbakken en kielhaalt de hele online music business. Al het kleine grut dumpt hij direct weer overboord, want alleen voor de echte pareltjes en dikste grooves maakt hij ruimte in zijn schatkist. In zijn ruim vindt je alles van vooroorlogse calypso tot de laatste zouk bass. Payola haalt de Booty binnen!
Verslag: Ton Maas
- Het uitgebreide fotoverslag door Ton Maas is te vinden op >>Flickr-kanaal van WMFNL
- Youtubes van de showcase van Kasba of andere World Blend Cafe showcases zijn beschikbaar op het youtube kanaal van WMFNL
Het eerst volgende World Blend Café vindt plaats op maandag 14 december in het Bimhuis Amsterdam. Thema: Music & Bank-notes
>> Meer informatie klik hier