Verslag World Blend Café 24 april 2017
Bimhuis, Amsterdam
Blend New – van Nostalgia naar Globalia
Diversiteit – het wordt overal met de mond beleden, maar in de media en op de podia zien we er weinig van terug. Neem de Publieke Omroep: op tv wordt gemiddeld 30 uur per week aan pop besteed, 20 uur aan jazz en hetzelfde aan klassiek. World moet het doen met (een deel van) Vrije Geluiden (amper een uurtje) en een incidentele documentaire.
Toch borrelen er genoeg muziek-initiatieven om het dominante monogeluid in stereo te veranderen. Een Blend Café over nieuwe speelplekken, jubilerende deejays, actuele festivals en een kersverse band.
Nostalgia
50 jaar geleden – the Summer of Love. Sgt. Pepper verschijnt, met daarop voor het eerst volledig te horen in een westerse popproductie: de Indiase sitar.
Nieuws over WMF NL (directeur Sonja Heimann): Na de drukte van vorig jaar (viering tienjarig bestaan) is besloten om in 2017 wat minder World Blend Café’s activiteiten en meer focus te leggen op het ontwikkelen van nieuw beleid voor de toekomst. Daarom dit jaar slechts vier maal een Blend Café, maar wel enkele Expert Meetings, waarvan de eerste op 14 juni ( datum onder voorbehoud) , over het behoud van muziekarchieven. Verder is onlangs World Music Forum NL en diverse vertegenwoordigers uit het veld door de Raad voor Cultuur uitgenodigd om advies te geven over knelpunten en kansen voor het toekomstige cultuurbeleid. In samenwerking met Dutch Performing Arts zal WMF NL dit najaar weer een gezamenlijke vertegenwoordiging organiseren tijdens Womex in Katowice, Polen.
Globalia
Op het terrein van clubs en andere podia zijn allerlei ontwikkelingen aan de gang. Het Bimhuis brengt dit jaar een serie met een groot aantal Braziliaanse artiesten. Daarnaast een serie met Afrikaanse sterren, onder wie Oumou Sangaré. Volgens Amsterdam Alternative telt de hoofdstedelijke ‘underground’ inmiddels ruim twintig locaties, zoals Zaal 100, Pakhuis Wilhelmina, Pllek, De Ruimte en Occi.
Panel
DJ Seb Bassleer is goed thuis in deze scene. Seb: Rebel Up, mijn project, ging tien jaar geleden van start in de Occi, net als Vrankrijk een van de oude kraakplekken in de stad. Het is een vrijplaats voor punk, maar ook voor dub, roots en muziek uit andere culturen. Het is wel allemaal vrijwilligerswerk en zelfredzaamheid, met weinig of geen budget en vooral deurgeld. Elk van de zalen heeft zo z’n eigen signatuur – soms gericht op één stijl of genre, soms meer gemengd. Wat ze gemeen hebben, is dat ze zich onderscheiden van grote podia als Ziggo Dome. The Ex behoorde tot de pioniers. Al in de jaren tachtig hadden zij als voorprogramma een Koerdische zanger of een gitaartrio uit Senegal.
Seb is ook distributeur van het Amerikaanse label Sahel Sound, sinds een jaar of vijf actief om muziek uit de Sahel onder de aandacht te brengen. Oprichter en eigenaar Christopher Kirkley maakt zelf de veldopnamen en brengt die uit op vinyl en als download. Opvallend zijn de fraai vormgegeven hoezen en de uitstekende documentatie.
Danka van Doodewaard (Amsterdam Roots, Korzo): Amsterdam Roots bestaat inmiddels 35 jaar – eerst Afrika Roots geheten – en sinds 20 jaar Amsterdam Roots. Herbezinnen op positie: hoe relevant is wereldmuziek nog? Veel terechte kritiek op de term, maar een goed alternatief ontbreekt. Je ziet nog steeds overal niet-westerse artiesten, maar het zijn helaas wel vaak dezelfde. Weinig vernieuwing en ontwikkeling. Er gebeurt veel in de popzalen en het alternatieve circuit, maar ook daar is het vluchtig. Ambitie: verbreding van de programmering – viering van diversiteit in allerlei disciplines, niet alleen muziek maar ook andere kunsten en documentaires. Dit jaar: circus. Niet zozeer clowns en wilde dieren, maar acrobatiek en fysiek theater met wortels in andere culturen. Ook bij Korzo zoeken we verbreding, o.a. samen met ReWire. Want wereldmuziek was al geen genre en nu nog minder. Voor jongeren geldt slechts de vraag of het goede muziek is of niet.
Adriaan Kauffman (Africadelic, Bureau Wyser): 25 mei tweede editie Africadelic, op de Dag van Afrika, het moment waarop Afrikaanse landen besloten in een unie te gaan samenwerken. Samenwerking met Paradiso en Ticket to the Tropics. Doel: genieten van wat Afrika te bieden heeft op het gebied van kunst en muziek. Programma: dit jaar o.a. Batida, Bitori. Minder grote namen, maar met sfeer en dans.
Mahindra Goercharan (Q-Music, Your Music Agency): Via samenwerking met Tornado Concerts nieuwe podia creëren voor wereldmuziek, maar dan gericht op een breder publiek. Dus ook Schots, Scandinavisch en americana. In de kleine zaal van Q-Music (300 man) gaan we in oktober van start met roots en wereldmuziek, elke derde zondagmiddag van de maand. De reeks duurt tot eind 2018. Naam: ‘Q-Club – kwaliteit – connecting the world’. Er is ook een zaal voor 1000 man, dus specials met grote sterren zijn mogelijk. Tip voor programmeurs die een breder publiek willen trekken voor in Nederland nog onvoldoende bekende sterren van elders: Schakel lokale bekendheden in als ‘lokvogel’. Voorbeeld: enkele jaren geleden Bollywoodsuperster Asha Bhosle in Carré. Dankzij Metropole Orkest als begeleiders 20 % Nederlanders in de zaal. Voor een andere Bollywoodartiest Karin Bloemen gevraagd om mee te doen. Daardoor kwam ook Trijntje Oosterhuis een kijkje nemen. In november breng ik een nieuwe Bollywoodster die vorig jaar al het Wembley Stadion uitverkocht. Ben nu in onderhandeling met Joss Stone om voor de voorstelling in De Doelen een breder publiek te trekken. In december halen we Elefteria uit Griekenland. Daarvoor praten we met Huub van der Lubbe ( van De Dijk) of hij een Grieks lied zou willen zingen. Vraag uit de zaal: hoe wordt dat allemaal gefinancierd? Mahindra: uit de kaartverkoop. Ik heb geen subsidie, maar maak een begroting, investeer en huur de zaal.
Andere initiatieven vanuit de zaal:
Tong Tong Fair (Den Haag): Ook daar wordt gezocht naar verbreding. Dit jaar (59ste editie!) bijvoorbeeld met jazz tussen Nederlands Indië, Nederland en Indonesië – o.a. een big band.
Pllek (Amsterdam-Noord): Deze zomer eerste zomerconcert buiten op het eigen strand.
Pitches
Marlous Lazal. Was lang actief als radiomaker maar daarvoor als tangozangeres. Is opnieuw muziek aan het maken: opnieuw tango, maar nu met zelfgeschreven Nederlandstalig repertoire. Nieuwe begeleidingsgroep geformeerd: De Mannen van de Tango. Op zoek naar optredens in kleine locaties op korte termijn. Suggesties en ideeën zijn zeer welkom. Contact: mlazal@xs4all.nl
Crispijn Oomes. Vraagt aandacht voor Wouter Swets, vorig jaar overleden pionier van de balkanmuziek in Nederland. Heeft velen geïnspireerd. Op 27 mei: ‘Wouter Swets Memorial Day’ in het Akoesticum in Ede. Gezocht wordt naar muzikanten voor een grote jamsessie aldaar. Contact: info@speelman.nl
Hilde Spille. Paperclip Agency viert op 3 juni het 35-jarig bestaan in de Merlijn in Nijmegen en daar wordt iedereen voor uitgenodigd. Tickets à 5 euro verkrijgbaar bij Doornroosje en de winst komt ten goede aan het X min Y Solidariteitsfonds. Contact: hilde@paperclip.agency
Veronica Castro Ravelo. Komt uit Chili en woont sinds 1977 in Nederland. Kreeg hier veel kansen om zich te ontwikkelen als zangeres. Mengt Zuid-Amerikaanse folklore met jazz. Uitnodiging om te komen luisteren in Splendor op 30 mei. Veronica is op zoek naar andere optredens. Contact: veroluzcl@hotmail.com
DJ: Seb Bassleer – Rebel Up!
Showcase: Altin Gün
Verslag en foto’s: Ton Maas
Presentatie: Stan Rijven
Organisatie: Sonja Heimann
Productie assistent: Rosa Hordijk
Met dank aan Buma Cultuur, Sena en Bimhuis