Ondanks Corona blijft het muziek-virus voor altijd onder ons. Op zondag 21 juni vond op veilige afstand op het podium bij de Meervaart de eerste live World Blend Cafe plaats. Hierbij een verslag van de avond die ook op Youtube te volgen was. Het thema van de avond is Change.
Met:
Yassine Boussaid – directeur van de Meervaart
Maite van der Marel artistiek directeur & Lucas Dols oprichter Sounds of Change
Marijn Roozemond – creatief strateeg Massive Music
Stan Rijven – MC

1.1. Yassine Boussaid

Met genoegen heet Yassine iedereen welkom in de Meervaart. Qua programmering sluiten de World Blends heel goed aan.  Yassine werd van muziekprogrammeur gevorderd tot directeur van de Meervaart en heeft hij zich ten doel gesteld om invloeden van de diaspora op een hedendaagse, Amsterdamse manier aan het publiek te kunnen presenteren. Vandaaruit wil Yassine bruggen slaan met zowel het publiek als muzikanten in Nederland, zodat het een Nederlands verhaal wordt. Tijdens de coronatijd heeft hij ervoor gezorgd dat er cultuur kon worden geconsumeerd in het theater, terwijl de nodige maatregelen werden getroffen. Ook het ud-festival gaat gewoon door met een setting van max. 100 mensen. I.s.m. het Holland Festival is er een prachtige videoclip gemaakt, op afstand opgenomen, van Sami Yusuf met Cappella Amsterdam en het Amsterdams Andalusisch Orkest. Ook kwam het nieuwe album van het AAO ter sprake: Mystic Mirrors.

1.2. Maite van der Marel en Lucas Dols, bassist bij de band Dyar en tevens oprichter van Sounds of Change, vertellen over de transformerende rol van muziek in conflictgebieden.
Lucas Dols (Room Eleven) laat een videoclip zien van benefietconcert waarbij Syrische muzikanten werden gekoppeld aan de populaire artiest Caro Emerald.

Lucas voelde sterk de behoefte om iets te kunnen doen voor de mensen in Syrië vanwege de oorlogssituatie. Hij is met een groep muzikanten naar Jordanië gegaan, naar een vluchtelingenkamp van 140.000 mensen en merkte dat muziek als positieve kracht kan worden ingezet. Terug in Nederlands richtte hij de organisatie Sounds of Change op.

  

Maite vertelt hoe ze te werk gaan. Het is nodig om de mensen die in verbinding staan met de cultuur daar worden getraind om op een vernieuwende manier muziek te kunnen maken. Vanuit improvisatie en compositie wordt er een nieuwe muzikale stijl ontwikkeld waarin iedereen zijn eigen verhaal kwijt kan. Ze hebben mensen getraind in Libanon, Jordanië, Palestina, Westbank, Noord Irak, Egypte en Nederland. Maite die pianiste is, studeerde aan Codarts, maar ze kon zich niet vinden in het reguliere muziekonderwijs. Ze kwam op het spoor van Creative Music Making in Londen waar muziek wordt gemaakt in de breedte van de samenleving, dus niet alleen op school. Dit om mensen bij elkaar te brengen. In een groep kun je iets bijdragen waarbij je eigen identiteit wordt ontwikkeld in relatie tot de anderen. In het Midden Oosten werken ze altijd samen met lokale organisaties die soortgelijke methoden hanteren.

Lucas zou in de nabije toekomst het liefst nog flexibeler en zelfstandiger willen worden zodat ze niet altijd naar de voorwaarden van de fondsen hoeven te handelen. Daarom wordt de methode ook aangeboden bij het bedrijfsleven waar ook behoefte is aan teambuidling, gedeeld leidersschap, saamhorigheid en creativiteitsontwikkeling.

1.3. Marijn Roozemond van Massive Music ontwikkelde i.s.m. Lucas Dolls en Deep House Amsterdam, Instruments of Change. Met behulp van Virtual Software Technology en een samplepack kunnen DJ’s en producers voortaan instrumenten uit het Midden Oosten en Afrika in hun muziek verwerken. Marijn gaf een presentatie van de geluiden en instrumenten die ze hebben opgenomen. Hij vertelt hoe ze in een sessie van zes uur alle tonen en geluiden van de Arabische instrumenten hebben opgenomen. Zo zijn er bijvoorbeeld 400 opnames gemaakt van de ud met inbegrip van microtonolatiteit en intensiteit. Lucas laat zien hoe dat er uitziet en wat je ermee kan doen. Het samplepakket met 150 bouwsteentjes kan worden aangeschaft voor 50 euro. De opbrengst gaat naar Sound of Change. Alle support is nodig! Als je lid wordt van Orchestra of Changemakers voor 6 euro per maand word je één keer per jaar uitgenodigd voor een concert, speciaal voor donateurs.

2. Pitches
2.1. Rob Boonzajer Flaes (live aanwezig) heeft twee oproepen:
a. We zijn al 50 jaar bezig met wereldmuziek en hebben een hybride positie daarin. Aan de ene kant geven we een stem aan muzikanten van andere culturen, maar aan de andere kant profiteren we van deze gekleurde muzikanten die vaak in erbarmelijke omstandigheden muziek maken. Nu in de Black-Lives-Matter-era komen er heel veel dingen naar boven op allerlei vlaken. Hoe zouden wij als sector een collectief geluid kunnen laten horen?
b. De Womex speelt zich dit jaar weer af in Hongarije. Een internationaal georienteerd congres in een zichzelf gekeerd land, dat rijmt niet met elkaar en doet denken aan de Olympische Spelen in 1936 in Duitsland. We zouden eigenlijk de Womex moeten boycotten om niet geassocieerd te hoeven worden met een fout land.


2.2. Çiğdem Okuyucu
(via zoom)
Het multiculturele Lokum Ensemble ontstond een jaar geleden in Rotterdam om op maqam gebaseerde traditionele Anatolische tunes te spelen, evenals Ottomaanse klassieke stukken. Het ensemble is op zoek naar samenwerkingen met podia en bookers, omdat ze graag weer in Nederland willen optreden. Reacties kun je mailen naar cigdemokuyucu@gmail.com.

3. Showcase van Dyar

Dyar betekent huis in het Arabisch. Zo zien de bandleden de functie van hun muziek, als denkbeeldig huis waarin mensen zich thuis voelen en iedereen welkom is, waarin Arabische en westerse muziek samen kunnen wonen.
Dyar bestaat uit:
– Nawras Altaky (ud, zang)
– Ghaeth Almaghoot (klarinet)
– Modar Salama (percussie)
– Lucas Dols (contrabas)


Verslag: Charlie Crooijmans
Foto’s: Arkady Mitnik

Fotoverslag:
WBC limited edition in de Meervaart #21 juni 2020
Hier kun je de hele avond terugluisteren: