Op 3 augustus 2020 vond er een informele netwerkborrel plaats, gehost door Stan Rijven en Sonja Heimann in de tuin van de Tolhuistuin te Amsterdam. Er was geen showcase, geen discussie of panel, maar wel collega’s uit het veld om bij te praten. Er waren ook pitches van Arnaud Kokosky Deforchaux, Crispijn Oomes, en op de valreep kwam Sjahin During met een bijzonder project op de proppen.

Pitches:

1. Arnaud zoekt mensen die opnames kunnen maken van het muziekproject ‘Tong Tong en Carillon’ in verschillende steden.
Op 15 augustus a.s. wordt herdacht dat 75 jaar geleden een einde kwam aan de Tweede Wereldoorlog in het Koninkrijk der Nederlanden. Stichting Tong Tong bedacht het muziekproject ‘Tong Tong en Carillon’, dat die dag in het centrum van Den Haag en andere steden klinkt. De componisten Sinta Wullur en Renadi Santoso schreven in opdracht van Stichting Tong Tong muziekstukken voor carillon om de slachtoffers van de Japanse bezetting van Nederlands-Indië en de directe gevolgen daarvan te herdenken. Sinta Wullur componeerde Suka dan Duka (vreugde en pijn) en Karimalan (geluk, succes). Renadi Santoso schreef het stuk Freedom Bells. Beiaardier Gijsbert Kok voert de stukken uit op het carillon van de Grote Kerk in Den Haag. De uitvoering ‘Tong Tong en Carillon’ bestaat behalve deze drie premières uit enkele bekende (Indische) liedjes en is live te volgen via het YouTube-kanaal van Stichting Carillon Den Haag.

Tong Tong en Carillon zal 15 augustus in de volgende steden door diverse beiaardiers uitgevoerd worden.

Helmond, Lambertuskerk, 10.00-10.30 uur, Rosemarie Seuntiëns
Groningen, Martinitoren, 11.00 -12.00 uur, Auke de Boer
Utrecht, Domtoren, 11.00 -12.00 uur, Malgosia Fiebig
Venlo, Sint Martinuskerk, 12.00-13.00 uur, Marcel Siebers
Venray, St.Petrusbanden toren 14.00 -14.30, Rosemarie Seuntiëns
Den Haag, Grote Kerk 14.00 -14.30, Gijsbert Kok (live te volgen via YouTube)
Oirschot, Sint-Petrusbasiliek, 16.00 – 16.30 uur, Rosemarie Seuntiën
Hoorn, Grote Kerk, 16.00 – 16.45, Frits Reynaert

2. Crispijn Oomes las allereerst de tekst voor die op de rouwkaart van Zoumana Diarra staat:


Ergens in de jaren ’60 werd een kleine leeuw geboren in Tomanian, een dorpje in Mali.
Er gebeurde iets raars deze dag; God vergat de deur van de hemel dicht te doen.
Dus deze leeuw bleef in contact met zijn oorsprong. Zijn hart veranderde in goud en werd de bron van de hemelse muziek

Hij werd een muzikale boodschapper.

Deze leeuw, deze Diarra, begon aan een lange reis over de wereld en werd een groot muzikant. Hij verdient de naam Diarra, in zijn bescheidenheid en vriendelijkheid was hij de koning. Zoumana hield meer van luisteren dan van praten. Hij hoorde en hij zag, zonder oordeel. Nu is de tijd gekomen om terug te keren naar waar zijn muziek vandaan komt. De deur is nog open, Zou heeft zijn hart gevolgd en vervolgt zijn reis in een andere wereld. Zijn muziek mag bij ons blijven.

De pitch van Crispijn betreft modale muziek.
“Ik wil aandacht vragen voor modale muziek. Dit is zeer trendy op dit moment. Denk aan kerktoonladders, raga’s, makams, dastgah’s, etc. In andere culturen kent men andere toonladders dan onze westerse majeur en mineur. Dit heeft grote gevolgen voor de harmonie. Soms ontbreekt zelfs de harmonie en is de modale muziek eenstemmig. Heel vaak ontbreekt de bas, of ook een tweede stem. Dit biedt enorme perspectieven voor expressie en improvisatie. Dit komt voor in enorm veel culturen. Mede dankzij o.a. het Conservatorium van Rotterdam zijn er steeds meer ensembles in Nederland (bestaande uit Turken, Grieken, Syriërs, Irakezen, Uyghuren en nog veel meer) die hier de nieuwe artistieke kansen van de modale muziek laten horen en zien. O.a. ook in het Mezrab café, Splendor en de Amstelkerk in Amsterdam. De Spaanse gitarist Manito bespeelt een laud met kwarttonen. Jazzgitarist Wouter Oostenrijk bespeelt een gitaar met kwarttonen. Ook de oude volksmuziek uit Schotland, Zweden, Frankrijk, Roemenië en Griekenland kende kwarttonen. Modale muziek is niet dood. Er komen ook nieuwe composities. Er zijn zelfs Nederlandse componisten die modale muziek komponeren, in de oude Ottomaanse stijl, zoals Michiel van der Meulen. Een oproep aan “modale” muzikanten om van zich te laten horen.”

3. De pitch van Sjahin During betreft een filmproject naar aanleiding van Namibian Tales.
Het wordt een speelfilm waar hij voor op zoek is naar financiële bronnen. Wie een goed idee heeft, gelieve contact op te nemen met Sjahin (info(at)sjahinduring.com).

 

De volgende World Blend in de vertrouwde vorm is op 21 september, wederom in de Tolhuistuin.
WBC zomer netwerkborrel