African Renaissance
Begon 100 jaar geleden met de Harlem Renaissance de doorbraak van de afro-amerikaanse (jazz) cultuur in New York, vandaag beleeft de Afrikaanse cultuur haar eigen Renaissance maar nu op wereldschaal. Voor het eerst zijn Afrikaanse kunstenaars nadrukkelijk vertegenwoordigd op de Biennale van Venetië, ontvangen Afrikaanse artiesten Grammy’s en Oscars, staat Burna Boy in de top 100 van Time Magazine. Vooral in de jazz- en popmuziek is deze African Renaissance hoor- en zichtbaar. Het gerenommeerde Blue Note Records startte Blue Note Africa, met belangwekkende heruitgaves herschrijven labels als Analogue Africa en Stern’s de Afrikaanse popgeschiedenis. Ondertussen domineren afrobeats en amapiano overal de dansvloeren en muziektijdschriften, vullen artiesten als Burna Boy moeiteloos hele stadions. Zelfs tijdens JazzAhead in Bremen was er met drie bands en twee panels voor het eerst aandacht voor Afrikaanse jazz. Hoe deze ontwikkelingen te duiden en wat betekenen ze voor musici, agenten en podia?
En onthoudt: niet voor niets zijn woorden als ‘jazz’ en ‘funky’ van afrikaanse origine.
Whereas 100 years ago, the breakthrough of Afro-American (jazz) culture in New York began with the Harlem Renaissance, today African culture is experiencing its own Renaissance – but now on a global scale. Especially in jazz and pop music, this African Renaissance can be heard and seen. African artists are receiving Grammys and Oscars, Burna Boy is in Time Magazine’s top 100 and Boy effortlessly fills entire stadiums. Blue Note Records launched Blue Note Africa, and with significant reissues, labels like Analogue Africa and Stern’s are rewriting African pop history. Meanwhile, afrobeats and amapiano dominate dance floors and music magazines everywhere. Even at jazzahead! in Bremen, three bands and two panels focused on African jazz for the first time. How to interpret these developments and what do they mean for musicians, agents and venues? Remember it’s not without reason words as ‘jazz’ and ‘funky’ are of African origine.
Panel:
Dudu Sarr (Dakar Music Expo, manager Youssou N’Dour, SN)
Stefanie Schumann (Delicious Tunes Agency, DE)
Bounaly (Djam! artist, ML)
Joep Pelt (Djam! afro-exploring guitarist, NL)
Moderator:
Stan Rijven (World Music Forum, NL)
inJazz, LantarenVenster Rotterdam, Thursday 27th June in the afternoon- 15.50-16.40
>>Read the full report on this panel
Tickets and more on injazz.nl
WMF-abo’s (paying members) get an extra reduction on a ticket!
Get your special code to register through this link >>