World Blend Café sep 18 2017: Whats New, Que Pasa?

Bij de start van een nieuw seizoen – het elfde alweer – eerst wat berichten uit het veld: 

  • In Muziekgebouw aan ’t IJ/Bimhuis gaat een bijzondere concertserie met wereldmuziek van start met o.a. Avi & Omer Avital, Carminho & Kayhan Kalhor in duet met Toumani Diabaté. >>meer info
  • In de Amstelkerk keert Dutch Delta Sounds terug met de serie Old Roots, New Routes. Monir Goran en Baban Kirkuki beten onlangs het spits af, de komende maanden volgen nog Namibian Tales met zangeres Shishani (21 okt) en Tiltan / Mehmet Polat Trio (4 nov).
  • Er werd stil gestaan bij drie recent overledenen: blueskenner Paul Oliver, wereldmuziek journaliste Sue Steward en zanger Riem de Wolf, die met zijn broer Ruud grote successen oogstte als The Blue Diamonds. Van hun hit Ramona uit 1960 gingen maar liefst acht miljoen exemplaren over de toonbank. Naast de gitaar-sound van de indorock waren zij met Anneke Grönloh het boegbeeld van de hit-georiënteerde indopop.

> Presentaties

  1. World Muziek Forum

Sonja Heimann praatte de aanwezigen bij over recente ontwikkelingen bij het World Music Forum NL, de Dutch Umbrella tijdens de Womex in Katowice (PL) eind oktober, de productie van een nieuwe directory van de Nederlandse wereldmuzieksector (zowel in print als online), de follow-up die Emiel Barendsen geeft aan het grote onderzoek door Rob Boonzajer Flaes uit 2011 en het gestaag vorderende werk aan een vergelijkend onderzoek tussen EU-landen, waarvoor al enkele partners gevonden zijn. Stan schetste in grote lijnen de uitkomst van de expert meeting over behoud en beheer van muzikaal erfgoed en verwees naar het verslag van die dag dat binnenkort op de site zal verschijnen.

Muziekweb

Ingmar Vroomen van Muziekweb vertelde over de ontstaansgeschiedenis van deze bijzondere collectie, die inmiddels ruim 580.000 cd’s, 300.000 lp’s en 30.000 muziekdvd’s omvat. Naast de eigen collectie zijn ook andere collecties geheel of gedeeltelijk door Muziekweb overgenomen, waaronder die van het Tropenmuseum, het Nederlands Popinstituut en het onlangs gesloten muziekcentrum RASA in Utrecht. Wekelijks worden bij Muziekweb ruim 300 cd’s gedigitaliseerd en opgeslagen. Anders dan in andere Europese landen bestaat in Nederland geen wettelijke plicht om van elke verschenen beeld- of geluidsdrager een exemplaar af te staan (depotplicht), zodat Muziekweb zelf alle nieuwe releases moet aanschaffen. Een belangrijk verschil met collecties van overheidswege in andere landen is de beschikbaarheid voor het publiek. Niet alleen is de catalogus online doorzoekbaar, de titels worden ook aan particulieren uitgeleend via het netwerk van openbare bibliotheken. Daar bevinden zich bovendien afspeelunits waar volledige tracks en albums kunnen worden beluisterd. Muziekweb ontvangt wel subsidie, van OC&W via de Koninklijke Bibliotheek. Voor overige geluidsopnamen zoals gesproken woord en veldopnamen kan men terecht bij het Meertens Instituut. Muziekweb beheert vooral muziek en de collectie omvat merendeels handelsuitgaven. Een belangrijk verschil met diensten als Spotify is dat Muziekweb probeert context te verschaffen in de vorm van aanvullende informatie over de muziek.

 

Music Managers Forum
Joris van Welsen van Radar Agency, tevens bestuurslid van Music Managers Forum, werd bevraagd over werkwijze en nut van deze belangenorganisatie, die is aangesloten bij het Internationaal Managers Forum. De kerntaken van het MMF zijn kennis delen, een gezamenlijke vuist maken voor zaken die beter geregeld moeten worden en het bedingen van collectieve kortingen voor bijvoorbeeld verzekeringen. Een belangrijk wapenfeit is het vinden van een oplossing voor het ‘gat’ tussen de bescheiden reissubsidies voor muzikanten en de riante marketingbudgetten die beschikbaar zijn voor ‘toptien-acts’. Joris gaf aan dat met name uit de wereldmuzieksector maar weinig managers zijn aangesloten. Manuela Correia bevestigde het belang van lid worden, zeker sinds er een nieuw en actiever bestuur is aangetreden. Iets waar Music Management Forum zich sterk voor maakt maar nog niet heeft gerealiseerd, is om bij BumaStemra namens de artiesten te mogen optreden als vertegenwoordiger in de ledenvergadering. Een andere kwestie waar men zich over buigt, is het probleem van second ticketing (het massaal opkopen en met winst doorverkopen van concertkaartjes). Deze kwestie is aangekaart bij de Popcoalitie, die het lobbywerk bij de politiek coördineert.

 

AfroVibes/ Black Achievement Month
Bob Meijs (bestuurslid) en Katy Streek (programmeur) van AfroVibes vertelden over de groei en het succes van hun festival. Het richt zich op moderne, actuele en stedelijke culturele hotspots in Afrika en de Afrikaanse makers en verbindt hun werk met jonge Nederlandse kunstenaars. AfroVibes is inmiddels onderdeel van Black Achievement Month. Het thema van deze editie is ‘Fragile Freedom’. In 1999 ontmoette Meijs bij toeval een Zuid-Afrikaanse artiest van de AfroVibes Band – waarin ook Ghanezen en Surinamers. Na een gezamenlijke vakantie in Zuid-Afrika ontstond het idee voor een ‘festivalletje’ om Zuid-Afrikaanse kunst en cultuur naar Nederland te brengen. Van een eendaags evenement in de Rode Hoed is AfroVibes uitgegroeid tot een tiendaags festival met activiteiten in vier steden. Streek vertelt meer over het programma. Dans en theater vormen de hoofdmoot, maar AfroVibes is vooral multidisciplinair, met muziek, exposities en dergelijke. De dochter van Desmond Tutu zal de voornaamste spreker zijn op de openingsavond (28 september) in de Tolhuistuin. Artistiek directeur Jay Pather is een grote naam in Afrika en ook een belangrijke figuur in de culturele voorhoede van het continent. De rol van Keet is vooral het leggen van verbindingen met Nederland, zoals het zoeken naar partnerorganisaties zoals Afrolosjes, een Amsterdams platform voor jonge muzikanten, deejays, ontwerpers e.d. uit A’dam Zuid-Oost, die nieuwsgierig zijn naar hun roots en een artistieke dialoog aangaan met artiesten uit Johannesburg. Het resultaat daarvan maakt deel uit van het programma. Meijs: “We zijn inmiddels uit het kunstenplan van Amsterdam ‘gevallen’ (‘te weinig toegevoegde waarde’) en zijn nu – net als enkele jaren geleden – een volledig projectgesubsidieerd festival. Naast subsidiënten en sponsoren zijn er ook theaters die ons ‘uitkopen’ ”.

> Pitches

 Manou (Africadelic Festival): evenement ter viering van de Internationale Afrikadag (24 mei), sinds twee jaar in samenwerking met Paradiso. Ze moeten nu professionaliseren en willen een stichting vormen. Gezocht: bestuursleden en mensen die kunnen helpen bij fondsenwerving.

Eli Silvrants Eli Silvrants (Jazzconexion) en Frauke Luning (Bijlmer Steelband). In die band zaten de afgelopen tijd twee meiden uit St. Maarten. Op 29 september is er een benefiet in de Melkweg, waar de steelband zal optreden in de hal. Komt allen! Eli: “In België wordt in oktober een Cubaanse culturele week gehouden en daar zal Tony Avila- in Cuba een grootheid- optreden. Hij is in die periode beschikbaar voor optredens in Nederland, bv op een benefiet. Gezocht: zaal. https://www.jazzconexion.com/cuba.html

Jan Reinierse bespeelt de tarogato (taragot), de houten variant van de sopraansax. Speelt in het Roemeens ensemble Mihai Scarlat. Gezocht: muzikanten om mee samen te spelen. Jan.rijnierse@hotmail.com

> Muziek

DJ: Onno Paloma (ook Muziekweb)

Showcase: Lingua Franca Ensemble

>>meer  Lingua Franca en andere showcases op youtube kanaal World Music Forum NL
> organisatie

Redactie/productie: Sonja Heimann

Presentatie: Stan Rijven

Verslag: Ton Maas