Blend Café op 3 juli 2021 tijdens Dias Latinos in Amersfoort zoomde in op de hedendaagse latin world in Nederland. Met aandacht voor onder meer nieuwe projecten uit de Braziliaanse hoek. Tekst en foto’s: Charlie Crooijmans
Duo-presentatie door Maite Hontelé & Stan Rijven!
Zoals altijd begint Stan een rondje door het publiek om te peilen hoe de zaken ervoor staan. Zo vertelde Hassan Elammouri (stichting ArteGanza.) over de stress en spanning m.b.t. de COVID-maatregelen bij zijn festival Musica Mondo op 23 juni in Amersfoort. Hij is uiteindelijk zeer tevreden met het resultaat.
Sonja Heimann kwam naar voren met een update: het promotieboekje Dutch World Directory gaat verdwijnen – dat is voortaan alleen nog online onder het kopje who-is-who; misschien komt er een stand op de Womex, dat ligt aan het aantal deelnemers – je kunt nog korting krijgen voor de entreeticket; op 23 augustus is er weer een live World Blend Café in het Tolhuistuin.
Ellen Overweel van het Prins Bernard Cultuurfonds vertelt over een nieuw fonds voor wereldmuziek, een primeur: het Catarina Latina Fonds, met name voor Cubaanse muziek. Voor meer informatie kun je contact met haar opnemen vanaf augustus via info@cultuurfonds.nl
Nieuw lichtpuntje aan de horizon: Het Nationaal Podium Plan (NPP). Dit nieuwe bottom-up initiatief geeft financiële ondersteuning aan wereldmuziek en jazz.
Oscar van der Pluijm (Podium Grounds / Nationaal Podiumplan) zet uiteen waarom het NPP is opgericht:
De externe kwaliteitsbepaling levert voor een aantal genres problemen op. Het aanbod dat structureel wordt ondersteund zit in een bepaalde hoek, maar van maker tot aan publiek gebeurt er al veel aan kwaliteitsbepaling. Met het NPP kan het geld direct bij de maker komen zonder commissies en overhead.
Het gaat hierbij om live muziek: je meldt één keer aan, je wordt één keer gescreend als muzikant of als podium – de kleine podia. Als je een contract hebt tussen die twee (podium en muzikant) dan plust het NPP dat op tot een bepaalde norm die overeenkomt met de fair practice code: 260 euro per muzikant, waarvan de helft wordt betaald door het podium.
Er zijn al 500 muzikanten en 100 podia aangesloten, maar die zitten voornamelijk in de jazz. Daarom een oproep aan de wereldmuzieksector die even groot, zo niet groter is dan de jazzsector, om zich als muzikant of podia aan te melden.
De site fungeert ook als marktplaats, je kunt namelijk zien waar de podia zich in Nederland bevinden en hebben de podia een overzicht van de muzikanten. Vooralsnog zijn festivals uitgesloten. Op de website staan instructiefilmpjes. Let wel, per kwartaal is er een begroting om te verdelen over het jaar, maar in principe kun je voor concerten in de toekomst al aanvragen, hoe eerder je bent hoe beter.
Pitch:
Ishtar Bakhtali (vocalist/componist) maakt muziek vanuit de jazz met invloeden van Indiase klassieke muziek. Ze wil een CO2-neutrale tour organiseren voor de volgende zomer met andere muzikanten en dansers. Ze heeft het gevoel dat als mensen niet in aanraking komen met onbekende muziek, ze er ook niet naar gaan zoeken. Daarom organiseert ze in Rotterdam concertjes om voorbijgangers te lokken. Ben je ook geïnteresseerd in CO2-neutraal toeren en verbinding maken, stuur een bericht naar ishtarbakhtali@live.nl
Trio Galantes
Multi-instrumentalist Alvaro Pinto (onder meer van Música Temprana) is een enthousiast vertolker van de música andina (o.a. Amankay, Quilapayún). Daarnaast fervent pleitbezorger van romantische latin-muziek, in de bolero-traditie van roemruchte trios als Los Panchos.
Trio Galantes is een romantische close harmony groep met drie klassiek geschoolde muzikanten: Alvaro Pinto Lyon (Chile), Humberto Albores Martinez (Mexico) and Augusto Valença (Brazil).
Dias Latinos Award
Lucas van Merwijk (Dias Latinos / Tam Tam productions / Conservatorium Amsterdam) en Maite Hontelé over deze nieuwe prijs. Veel (internationale) uiteenlopende bands op niveau hebben zich aangemeld. Een concours voor het latin (jazz) genre bestond nog niet.
Stan: Hoe is het nu gesteld met de Latin scene?
Lucas: Ik speel deze muziek al 40 jaar. Het hoogtepunt van de salsa was in de jaren 1980 – Amsterdam werd gezien als het Latin centrum van Europa. Met de komst van de dj’s verdwenen de speelplekken voor de Latin groepen waarbij gedanst werd. De groepen traden voortaan op in de theaters en moesten dit omkleden met een verhaal, zoals West Side Story. Door de bezuinigingen in de culturele sector verdween deze mogelijkheid ook. Het festival Dias Latinos is de enige plek voor Latin muziek terwijl het nog volop leeft, ook met muzikanten uit de Caraïben. Het is belangrijk dat mensen die deze muziek verkopen, er verstand van hebben. De laatste tijd is Latin muziek een karikatuur geworden: vrolijk en zonnig.
Maite: Dit herken ik wel. Toen ik begon in 2004 was de scene al heel erg aan het inkakken. Ik speelde veel in theaters voor een zittend publiek. Vandaar dat ik ben vertrokken naar Colombia omdat ik daar aansluiting voelde met het publiek. Sinds ik terug ben, voel ik wel, nu ik research doe voor de Music Meeting, dat er van alles borrelt. Mensen raken gemotiveerd als ze zien dat er meer podia zijn. Volgend jaar wordt Cuba in het zonnetje gezet door de Music Meeting. Ik zie veel jongeren die toffe dingen doen, veel cross-overs.
Olaiá Music is een vitaal DIY-collectief waarin de rollen van muzikant, producer en manager samenvallen. Breno Viricimo (gitarist en componist) wordt geïnterviewd door Maite Hontelé.
Breno groeide op in de studio van zijn vader (percussionist) in het zuiden van Brazilië. Is naar São Paulo gegaan op zijn 18e om muziek te studeren en is via België terechtgekomen in het Conservatorium van Amsterdam. Breno is de oprichter van het platform Olaiá Music met veel jonge muzikanten. Het is heel divers. Het voor hem van belang om als artiest een community op te bouwen. Er zijn inmiddels 50-60 muzikanten betrokken en er zijn 80 video’s online. Bij elke net geüploade video zijn er al meteen 200-400 viewers. In de eerste instantie willen ze groeien in Nederland, maar er is zeker potentie om het verder in Europa te ontwikkelen. De groep Cantorias is ook voortgekomen uit dit platform.
Breno wilde ook graag een artist in residence opzetten in Nederland en heeft gesproken met Stichting New Amsterdam Jazz die hem daarbij helpt. Zo bleef Leo Middea uit Portugal 10 dagen in Amsterdam. Elke drie maanden komt er een nieuwe artiest.
Showcase: Cantorias
Line up: Anna Serierse (The Netherlands) – Vocal, Nina Rompa (The Netherlands) – Vocal , Lilian Vieira (Brazil) – Vocal, Femke Smit (The Netherlands) – Vocal, Daniel de Moraes (Uruguay) – Acoustic Guitar, Udo Demandt (Germany), Drums -Breno Viricimo (Brazil), Bass, Lucas Figueiredo, Flute
Productiehuis Olaiá Music biedt alle muzikanten die Braziliaanse muziek spelen of produceren een platform om samen muziek te maken.