De ketentafel Jazz/World/Contemporary Componisten en Musici presenteert bij deze een nieuw fair pay voorstel en vraagt om reactie van alle betrokkenen: bij voorkeur vóór maandag 16 september. Gebruik hierbij het onderstaande invulformulier. De terugkoppeling door fairPACCT en de ketentafel op basis van de binnengekomen reacties gebeurt voor de deadline van 1 november.
Het voorstel betreft tarieven voor concerten door musici en compositie-opdrachten door componisten. Gemaakt door Bureau KNYFE in samenwerking met de ketentafel. Bij de musici worden aan de hand van wegingsfactoren vier loopbaanfases onderscheiden met elk een eigen tarief. Bij de componisten wordt gebruik gemaakt van een bestaande onderbouwde honorariumtabel.
Beloning voor musici in vier loopbaanfases en componisten
Bij de musici zijn er in relatie tot concerten vier loopbaanfases met de volgende beloningen bepaald: Startfase/bijstandsniveau; Upcoming/minimum loon; Midcareer/75% modaal loon; Recognised/Cao HBO non profit trede 10/11 schaal 7. Bureau KNYFE heeft negen referentie cao’s in cultuur en aanpalende sectoren onder de loep genomen. En bezien hoe HBO’ers daar ingeschaald worden. Vervolgens heeft men gelet op de gemiddelde inschaling de middelste trede genomen voor de loopbaanfase musici recognised en voor componisten.
Negen wegingsfactoren bij loopbaanfases
Naast de eigen inschatting zijn er negen wegingsfactoren geformuleerd om de loopbaanfase van musici te bepalen:
1. Ben je afgestudeerd aan een conservatorium?
2. Hoeveel jaar ben je actief als professioneel musicus?
3. Heeft je formatie in het afgelopen jaar nieuw materiaal uitgebracht: fysiek, op YouTube of andere digitale service providers?
4. Wordt jeformatie op het gebied van marketing extern ondersteund door bijvoorbeeld een label of distributeur?
5. Heeft je formatie afgelopen jaren positieve recensies in (inter)nationale media gehad?
6. Heeft je formatie awards of andere prijzen gewonnen?
7. Hoeveel maandelijkse luisteraars heeft je formatie op Spotify?
8. Hoeveel tickets verkocht je formatie gemiddeld bij afgelopen concerten?
9. Hoeveel volgers heeft je formatie op Instagram of Facebook?
Tijdsbesteding per concert
Op basis van vooronderzoek, diepte-interviews en nadere enquêtering is de tijdsbesteding van een musicus jazz/world/contemporary per concert incl. reistijd en voorbereiding gesteld op 11 uur en 20 minuten. Daarnaast is er sprake van 2 uur en 20 minuten specifieke organisatorische en administratieve activiteiten. Indien men bandleider, organisator of boekingsverantwoordelijke is, gaat het om 4 uur en 42 minuten specifieke administratie en organisatie per concert.
Zzp-opslagfactor
Musici en componisten jazz/world/contemporary hebben zelden een loondienstverband. Daarom heeft KNYFE een zzp-opslagfactor bovenop een regulier loon bepaald, zoals door dit bureau ook bij de ketentafel Freelance Klassieke Musici is gebeurd. Deze opslag is 91%. Het gaat om de volgende elementen: niet-declarabele uren (waaronder algemene administratie, acquisitie en snijverlies), de wettelijke vakantietoeslag van 8% en voorzieningen die risico’s dekken van werkloosheid, kortdurend ziekteverzuim en langdurend ziekteverzuim. Tot slot dient er rekening te worden gehouden met een bijdrage aan de zorgverzekeringswet en de pensioenpremie, die wordt berekend over het uurtarief plus de vakantietoeslag.
Tarieven voor compositie-opdrachten aan componisten
De bestaande honorariumtabel van de beroepsvereniging Nieuw Geneco voor compositie-opdrachten aan componisten bleek breed te worden gedragen. Bovendien is deze ontwikkeld door een rijkscultuurfonds, het toenmalige Fonds voor de Scheppende Toonkunst, met behulp van onafhankelijke onderzoekers. De bedragen worden jaarlijks geïndexeerd. De honoraria in de tabel zijn nadrukkelijk voor het vervaardigen van de compositie. Andere werkzaamheden zoals het maken van bladmuziek, het bijwonen van repetities en daarbij komende kosten zijn hiermee niet gedekt. Bureau KNYFE heeft de bedragen in de honorariumtabel omgerekend naar bestede uren gelet op de gemiddelde beloning van een HBO’er in de negen eerdergenoemde referentie cao’s.
Ter consultatie:
___________________________________________________________________________
Invulformulier
Download hieronder het invulformulier. Deze kun je bij voorkeur vóór 16 september terugmailen aan fairpacct@platformacct.nl.
___________________________________________________________________________
Online rekentool voor beloningen musici in de maak
Het is de bedoeling dat er voor 1 november op de site van fairPACCT een online rekentool komt om de beloningen aan musici jazz/world/contemporary per concert gemakkelijk te bepalen. Deze tool krijgt vorm op basis van het definitieve fair pay praktijkinstrument van de ketentafel met de vier loopbaanfases en de negen wegingsfactoren. De verenigingen van musici, podia en festivals zullen bij de testfase betrokken worden. De beoogde rekentool is vergelijkbaar met de bestaande rekentool van de ketentafel Popmusici voor de gages bij concerten door popmusici in verschillende carrièrefases. Voorts is er door Bureau KNYFE samen met de betrokken ketentafel reeds een online rekentool ontwikkeld voor freelance klassieke musici.
Ter kennisname:
Online Rekentool bepaling carrièrefase popmusici. Ipsis. November 2023.
Online Rekentool fair pay voor freelance klassieke musici. KNYFE. November 2023.
De concertmarkt en de fair pay kloof in beeld
Bureau KNYFE heeft voor de volledigheid ook de markt aan speelplekken voor musici jazz/world/contemporay in beeld gebracht gelet op gecombineerde gegevens van BiMpro, NPP, VNJJ en VSCD. De bandbreedte van het totaal aantal concerten is: 2.508-4.000. De bandbreedte van het aantal speelbeurten door bands met gemiddeld 3,8 musici is: 9.530-15.200. Uitgaande van een op basis van onderzoeken gebleken gemiddelde aantal concerten van 63 per jaar per musicus, zou er theoretisch plaats zijn voor maximaal 241 musici. Door Bureau KNYFE is voorts de fair pay kloof berekend, gelet op de huidige gages van gemiddeld € 226,- per concert. Deze bedraagt per jaar € 1,7 tot € 2,7 miljoen. Aanvullende gegevens over concerten binnen de vrije sector bijvoorbeeld op bruiloften, partijen en dergelijken zijn echter niet beschikbaar.